
DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA I L’ASSETJAMENT A L’ESCOLA, INCLÒS EL CIBERASSETJAMENT
Els Estats membres de la UNESCO van designar el primer dijous de novembre de cada any com a Dia Internacional contra la Violència i l’Assetjament a l’Escola, inclòs el Ciberassetjament. D’aquesta manera, busquen acabar d’una vegada per sempre amb una mena de violència que afecta la població infantojuvenil a nivell mundial, que atenta contra els drets de xiquets, xiquetes i joves, que atenta a la seua salut física i mental i al seu benestar.
La UNESCO cada any fa una crida als Estats membres, associats de les Nacions Unides, altres organitzacions internacionals i regionals interessades, així com a la societat civil, incloses les organitzacions no governamentals, les persones i altres parts interessades a prestar ajuda en la promoció, organització i celebració d’aquest dia internacional.
Segons dades extretes de EpData (plataforma creada per Europa Press per a facilitar l’ús de dades públiques per part dels periodistes), un total de 1.054 casos d’assetjament escolar van ser denunciats en 2017 a Espanya, segons dades recollides pel Cos Nacional de Policia, Guàrdia Civil i cossos de Policia Local, la qual cosa implica una variació d’un 11,65% respecte a l’any immediatament anterior. Així mateix, Un 6,9% dels/de les estudiants espanyols/es diu haver patit ciberassetjament durant els últims dos mesos, segons la xifra difosa per Unicef en la seua campanya digital amb motiu del Dia Mundial d’Internet Segura.
Segons l’Informe “Fer la vista… grossa!:L’ASSETJAMENT ESCOLAR A ESPANYA, UN ASSUMPTE DE DRETS HUMANS” presentat per Amnistia Internacional al maig de 2019, a Espanya són milers els casos d’assetjament escolar que no es documenten com a conseqüència de l’absència de dades, una formació inadequada i una rendició de contes deficient. Afirmen també, que en els últims anys, les autoritats han pres mesures per a respondre al problema de l’assetjament escolar, però, conclouen que no s’estan implementant totes aqueixes mesures i queden importants llacunes per cobrir si es vol garantir que es respecten i protegeixen els drets de xiquetes, xiquets i joves en tots els centres educatius.
Enfront d’aquesta situació què es pot fer? El professorat dels centres educatius promou en el seu alumnat l’acceptació, la inclusió, la pau, la convivència, la cooperació…Aquesta és una tasca molt difícil ja que no sempre es compta amb els suports necessaris, és pel que, des d’aquesta pàgina oferim un llistat de recursos didàctics per a treballar la prevenció de l’assetjament escolar a les aules i promoure la celebració d’aquest dia internacional.
1.Enllaços a guies didàctiques de llargmetratges
CAST
- “Ben X”(Acoso escolar) (ESO / Bach)
- “Bullying” (Acoso escolar) (ESO / Bach/ CF)
- “Cobardes” (Acoso escolar) (ES)
- “Desconexión” (Acoso escolar) (ESO / Bach)
- “En un Mundo mejor” (Acoso escolar, desestructuración familiar, cultura de la violencia) (ESO)
- “Es un abusón, Carlitos” (Acoso escolar) (EP1)
- “Moonlight” (Acoso escolar) (4º ESO / Bach / CF)
- “Un monstruo viene a verme” (Acoso escolar, familia, duelo) (ESO)
- “Wonder”(Acoso escolar, diversidad, inclusión, superación personal) (EP / ESO)
VAL
- “Ben X”(Assetjament escolar) (ESO / Batx)
- “Bullying”(Assetjament escolar) (ESO / Batx/ CF)
- “Covards” (Assetjament escolar) (ES)
- “Desconnexió” (Assetjament escolar) (ESO / Batx)
- “En un món millor” (Assetjament escolar, desestructuració familiar, cultura de la violència) (ESO)
- “És un abusador, Carlitos” (Assetjament escolar) (EP1)
- “Moonlight” (Assetjament escolar) (4t ESO / Batx / CF)
- “Un monstre ve a veure’m” (Assetjament escolar, família, dol) (ESO)
- “Wonder” (Assetjament escolar, diversitat, inclusió, superació personal) (EP / ESO)
2.Enllaços a Unitats didàctiques
CAST
- Unidad didáctica Somos diferentes no indiferentes EP y EE
- Unidad didáctica Somos diferentes no indiferentes ESO y FPB
- Unidad didáctica Somos diferentes no indiferentes Bachillerato y CF
VAL
- Unitat didàctica Som diferents no indiferents EP i EE
- Unitat didàctica Som diferents no indiferents ESO i FPB
- Unitat didàctica Som diferents no indiferents Batxillerat i CF
3.Enllaços a videotutoriales amb casos pràctics d’assetjament escolar
CAST
4.Enllaços a cançons
CAST
- Diferente (Acoso escolar, valores)
- Jeremy (Acoso escolar, valores)
- Soldado de papel (Acoso escolar)
Nothing but time (Acoso escolar e inteligencia emocional) - Se buscan valientes (Acoso escolar e inteligencia emocional)
- Stop Bullying (Acoso escolar)
VAL
- Diferent (Assejament escolar, valors)
- Es busquen valents (Assetjament escolar)
- Jeremy (Assejament escolar, valors)
- Nothing but time (Assetjament escolar , intel·ligència emocional)
- Soldat de paper (Assetjament escolar , intel·ligència emocional)
- Stop bullying (Assetjament escolar)
5.Enllaços a cartells gràfics
CAST
6. Enllaços a pàgines web que contenen activitats per a treballar la prevenció de l’assetjament escolar a les aules
CAST
VAL
- REICO – Recursos per a la convivència GVA
- Inclusió educativa GVA
- Fundesplai
- XTEC
- XTEC SANT CUGAT
- Mares i pares
- Joventut CAT
- Sigues tu
7. Alguns documents interessants
CAST
