
Presentació del recurs.
Presentem vídeos que duren entre 1 i 15 minuts.
La metodologia a seguir per a treballar-los a l’aula seria la següent:
1.Realització d’activitats prèvies al visionat del vídeo.
Treball en gran grup en el qual el professorat planteja els elements motivadors, introductors i iniciadors previs:
- Orientació per a la cerca d’informació sobre terminologia: dret a l’educació, escolaritat obligatòria, fracàs escolar, absentisme escolar, abandó escolar primerenc…
- Dir el títol del vídeo i demanar a l’alumnat que done idees i hipòtesis sobre el que veuran.
- Debat sobre les idees i conceptes previs.
2. Visionat del vídeo.
- Breu explicació introductòria del vídeo: sinopsi, personatges…
- Projecció contínua, sense comentaris, sense corts ni cap pertorbació, per a aconseguir la màxima atenció i concentració possibles de l’alumnat.
- Revisionat d’escenes interessants durant les activitats després del visionat.
3.Activitats posteriors al visionat.
En xicotet grup es reflexionarà i després en gran grup es posarà en comú el tractat en el xicotet grup. Es comentaran les següents qüestions:
- Si ha agradat o no, per què, què és el que ha cridat més l’atenció…
- Compartir com s’han sentit en el visionat i perquè.
- Compartir si s’han sentit identificats/as amb algun personatge. Per què i amb qui?
- Destacar els aspectes centrals del vídeo.
- Explicar a la resta de la classe el significat del vídeo.
- Compartir alguna cosa nova que hagen aprés del vídeo.
Aquest és el llistat dels curts ordenats alfabèticament, sobre la temàtica de la prevenció de l’absentisme, als quals pots accedir. Aquesta llista es va actualitzant periòdicament.
Clica en cadascun dels seus títols i accediràs a la fitxa tècnica del curt i a l’enllaç per a poder visionar-lo.
L’etapa educativa (EP: Educació Primària, ESO: Educació Secundària Obligatòria i ES: Educació Secundària -ESO, Batxillerat i Cicles Formatius- a la qual pot anar dirigit el curt, apareix en el llistat entre parèntesi.
Cercador
- A leg up (Inclusió, valors i autoestima) (EP / ES)
- Andaluna i Samir: Els xiquets, les xiquetes i l’escola (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (EP)
- Ballying (Assetjament escolar, valors) (EP)
- Comunitat d’aprenentatge La Paz de Albacete (Absentisme escolar, interculturalitat, valors) (EP / ES / Mares / Pares / Professorat)
- Coneix a gitanos i gitanes que continuen estudiant (Absentisme escolar, abandó escolar prematur, valors) (EP / ES)
- Cordes (Diversitat, inclusió) (EP / ES)
- Dechen (Intel·ligència emocional i valors) (EP)
- Demane la paraula per l’educació (Dret a l’educació, valors) (EP /ESO)
- El club del llacet (Absentisme escolar, valors, intel·ligència emocional) (EP)
- El sandvitx de Mariana. (Assetjament escolar, valors) (EP)
- El viatge de Said (Immigració, interculturalitat) (EP)
- Educa donant ales (Habilitats socials, participació) (EP)
- Ensenya’ls a viure (Salut, intel·ligència emocional) (Mares / Pares)
- Farid (Assetjament escolar, valors i interculturalitat) (EP)
- Fracàs escolar (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (ES)
- Kika Meravella (Diversitat, inclusio i valors) (EI / EP)
- L’aula buida (Absentisme escolar, abandó escolar prematur) (EP / ES)
- L’engany de Marc (Educació afectiu-sexual, prevenció de la violència de gènere) (4ESO/FP/CF/Batxillerat)
- L’increïble xiquet que menja llibres (Foment de la lectura, creativitat) (EP)
- L’Institut. L’abandó escolar (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (ESO)
- L’Institut. Repetidors/es i fracàs escolar (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (ESO)
- La Chanca camina sola cap a l’escola (EP / ESO / Mares / Pares / Professorat)
- La importància de mai deixar d’estudiar (Absentisme escolar, abandó escolar prematur i dret a l’educació) (EP / ES)
- La Leonor real i altres xiquets reals (Absentisme escolar, abandó escolar prematur i dret a l’educació) (EP /ES)
- Llegir et transporta (Foment de la lectura, creativitat) (EP)
- Malson a l’escola (Absentisme escolar, intel·ligència emocional) (EP)
- Martita, artista i protagonista (Diversitat, inclusió i valors) (EI / EP)
- Només respira (Intel·ligència emocional i habilitats socials) (EP)
- Perseguir un somni, l’ educació (Dret a l’educació, valors, interculturalitat) (EP /ES)
- Pipas (Absentisme escolar, abandó escolar prematur i dret a l’educació) (ES)
- Què fer amb una persona adolescent que no vol estudiar? (Intel·ligència emocional, habilitats socials) (Mares / Pares)
- Res serà igual (Assetjament escolar) (ESO)
- Rosario (Salut, valors i intel·ligència emocional) (EP)
- Superpoders (Inclusió i valors) (EP)
- Totes i tots a l’Institut (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (EP/ES)
- Un tracte contra l’abandó escolar: Te mostre un treball si finalitzes els estudis (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (ESO)
- Vaig a acabar l’escola (Absentisme escolar i abandó escolar prematur) (EP /ES)
- Xinés (immigració, interculturalitat, prejudicis) (ESO/Batxillerat)