PAEM (Programa d’Absentisme Escolar Municipal)
No existeix millor lloc per a la socialització d’una persona menor que l’escola, on està envoltada dels seus iguals.
Les Administracions Públiques han de garantir el dret a l’educació i contribuir a que les persones joves siguen en el futur independents, proactives i responsables.
L’absentisme escolar es manifesta de diferents formes: retards, faltes a primeres o últimes hores, absències continuades sense justificar correctament…
No detectar i prendre decisions ràpidament, pot repercutir negativament en el ritme d’aprenentatge; la desmotivació per retard escolar, és el primer símptoma d’abandonament.
L’absentisme presenta la seua major incidència en l’E.S.O. però és en la Primària on es pot fer un treball preventiu per a erradicar el problema des dels seus inicis.
PAEM (Arxius per a descarregar: Programa d’absentisme escolar Municipal, Protocol d’absentisme Conselleria d’Educació i Guia d’orientacions per a l’aplicació del Protocol)
Pel fet que la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, el 30 de setembre de 2021, va realitzar la Jornada de presentació del Protocol d’actuació davant situacions d’absentisme escolar en els centres educatius sostinguts amb fons públics. el PAEM es va adequar a l’esmentat Protocol.
Objectius
- Aconseguir la plena escolarització i la reducció de l’absentisme escolar durant l’educació obligatòria, assegurant el desenvolupament integral i l’adaptació social de les persones joves.
- Coordinar i promoure el desenvolupament d’actuacions per a la prevenció, intervenció i seguiment dels casos d’absentisme
Nivells de intervenció
FASE I: Actuacions preventives.
FASE II: Intervencions des del centre educatiu i des de l’Ajuntament.
FASE II : Avaluació i millora
ZONES
La ciutat de València es divideix en dues grans àrees A i B, amb els seus corresponents equips de treball. L’equip professional de cada àrea es distribuirà per zones amb l’objectiu d’aproximar-se a la realitat de cada barri . Com a ubicació física el PAEM utilitzarà els Centres Municipals de Joventut existents.
Àrea A:
- Zona 1 (Centre de Joventut Campanar – C/ Vall de la Ballestera 66, CP 46015. Mail: campanar@paemvalencia.es . Tel.: 633836120 – 622955932).
- Zona 2 (Centre de Joventut Russafa – C/ Puerto Rico 42, baix CP 46006. Mail: russafa@paemvalencia.es . Tel.: 633277963- 633314736).
- Zona 3 (Centre de Joventut Patraix – C/ Salabert 13, 4a planta CP 46018. Mail: patraix@paemvalencia.es . Tel.: 633854362 – 619762455).
Àrea B:
- Zona 4 (Centre de Joventut Orriols – C/ Santiago Russinyol 3ac, CP 46019. Mail: orriols@paemvalencia.es . Tel.: 722248792 – 622955932).
- Zona 5 (Centre de Joventut Algirós – C/ Campoamor 91, CP 46022. Mail: algiros@paemvalencia.es . Tel.: 613167908- 633876951).
- Zona 6 (Centre de Joventut Grau-Port – C/Algemesí 3, CP 46024. Mail: grauport@paemvalencia.es . Tel.: 633838656 – 623270876).
Comunicació / derivació d’alumnat absentista o desescolaritzat al PAEM
Procediment per a comunicar / derivar alumnat al PAEM, els centres educatius i entitats socioeducatives
Els centres educatius i les entitats d’àmbit socioeducatiu presentaran per Registre d’entrada en seu electrònica de l’Ajuntament la COMUNICACIÓ AL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL de les situacions d’absentisme greu o crònic (Video tutorial Derivació al PAEM Seu electrònica).
Per aquest motiu, s’haurà de contactar amb l’Equip Tècnic de Zona que li correspon en funció de la ubicació del centre educatiu al qual acudeix, el / la menor absentista o en el cas de menor desescolaritzat/a, en funció del lloc on viu (Consultar Document 10. Relació d’equips tècnics de zona i correspondència dels centres educatius de la ciutat).
La COMUNICACIÓ es podrà fer:
- En Educació Primària una vegada iniciat el curs, a partir de la segona quinzena del mes de setembre fins al 31 de maig.
- En Educació Secundària Obligatòria, a partir del mes d’octubre fins al 31 de maig.
Una vegada realitzat el contacte amb l’equip tècnic de zona:
I.- Centres educatius
Els centres educatius presentaran la comunicació /sol·licitud, emplenant el formulari de tràmit. Per a realitzar el tràmit en seu electrònica, és necessària la utilització de signatura electrònica reconeguda basada en un certificat reconegut de càrrec o representació, per la qual cosa és imprescindible disposar:
- com a persona física Certificat electrònic,DNI electrònic o Clave PIN.
o
- com representant de persona jurídica Certificat de representació d’entitat
S’haurà d’aportar la documentació necessària per a la gestió administrativa d’aquest, la qual es compon dels següents documents:
Per a alumnat absentista de centres educatius públics o concertats/conveniats:
- Document 2. Compromís família- tutoria. Des de la signatura dels acords fins a la presentació de la comunicació al Consell escolar a l’Ajuntament haurà d’haver passat al menys un mes, amb la finalitat de donar l’oportunitat a tots els agents intervinents al fet que complisquen els acords signats.
- Document 4. Fitxa de comunicació d’absentisme escolar.
- Annex III. Llistat d’absentisme escolar catalogat (Informe mensual l’alumnat del centre que presenta una situació d’absentisme, des de l’inici del curs fins al dia de la presentació de la sol·licitud -L’equip directiu del centre educatiu l’obté d’ITACA-)
Per a alumnat absentista de centres educatius privats o concertats/conveniats:
- Document 1. Registre de comunicacions o document anàleg.
- Document 2. Compromís família- tutoria o document análeg, Des de la signatura dels acords fins a la presentació de la comunicació al Consell Escolar a l’Ajuntament, haurà d’haver passat al menys un mes amb la finalitat de donar l’oportunitat a tots els agents intervinents al fet que complisquen esl acords signats
- Document 4. Fitxa de comunicació d’absentisme escolar o docuement análeg.
- Document 39. Annex III Llistat d’absentisme escolar catalogat (Informe mensual l’alumnat del centre que presenta una situació d’absentisme, , des de l’inici del curs fins al dia de la presentació de la sol·licitud)
II.- Entitats socioeducatives
Les Entitats Socioeducatives presentaran la sol·licitud emplenant el formulari de tràmit i aportant la documentació necessària per a la gestió administrativa d’aquest, la qual es compon del següent document:
Per alumnat desescolaritzat:
ENLLAÇOS A SEU ELECTRÒNICA
Comunicació / derivació d’alumnat absentista de primària i secundària al PAEM -Programa d’absentisme escolar municipal- , per a CENTRES EDUCATIUS: Codi de procediment: ED.AB.60
Castelllà: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.60?lang=1
Valencià: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.60?lang=2
Comunicació / derivació d’alumnat desescolaritzat de primària i secundària al PAEM -Programa d’absentisme escolar municipal- , per a ENTITATS SOCIOEDUCATIVES: Codi de procediment: ED.AB.50
Castelllà: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.50?lang=1
Valencià: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.50?lang=2
Comunicació taxes d’alumnat absentista al PAEM
Procediment per a comunicar les taxes d’alumnat absentista al PAEM
Casos d’alumnat absentista en Fase II
El centre educatiu remetrà mensualment, de l’1 al 15 de cada mes, a l’ETZ que li corresponga el Document 35.A. Taxes de faltes d’assistència d’alumnat absentista en Fase II, havent d’estar el document segellat i signat.
Casos d’alumnat absentista informats a la Fiscalia de menors
El centre educatiu remetrà, del 17 de juny al 19 de juliol de 2024, inclusivament, el Document 35B. Taxes anuals de faltes d’alumnat absentista per a Fiscalia(es reflectiran els deu mesos del curs escolar), a través de la seu electrònica, al final de cada curs escolar,
Enllaç a seu electrònica:
Remissió anual de taxes de casos d’absentisme escolar d’alumnat de primària i secundària notificats a la Fiscalia provincial de València per part del PAEM . Codi de procediment: ED.AB.70
https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.70
Avaluació i propostes de millora del PAEM
La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport estableix que a l’acabament del curs escolar, l’equip directiu avaluarà la implementació de les actuacions realitzades, l’evolució dels casos d’absentisme escolar i n’incorporarà els resultats a la memòria de final de curs. Aquesta informació, per la seua rellevància, es traslladarà al Consell Escolar Municipal per seu electrònica des del 1 de juny al 19 de juliol de 2024, inclusivament,
L’enllaç per a accedir a la seu és el següent: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.75
Cal omplir el formulari al iniciar el tràmit i afegir el Document 6. «Informe de l’assistènciade l’alumnat al centre educatiu».
Des del PAEM, els convidem a respondre a aquest qüestionari, amb la intenció de recollir informació de primera mà de tots els agents amb els quals es relaciona el programa. La seua opinió és molt important per a totes les persones que formem l’equip, pel que si desitja fer-nos arribar alguna proposta o suggeriment que ens puga ajudar a continuar millorant, pot reflectir-ho en la part final.
Moltes gràcies, valorem sincerament la seua col·laboració.
Documents
Document 1.Registre_comunicacions
Document 2. Compromís família – tutoria
Document 3. Felicitació a la família
Document 4. Fitxa de comunicació de d’absentisme escolar
Document 6. Informe de l’assistència de l’alumnat al centre educatiu
Document 8. Comunicació Fiscalia alumnat desescolaritzat
Document 9. Normes de funcionament de les Comissions Municipals d’Absentisme Escolar de zona
Document 10. Relació d’Equips tècnics de zona i centres educatius
Document 11. Fullet divulgatiu del PAEM 2023-2024
Document 21. Citació de la tutoria del centre al / a la responsable legal custodi
Document 22. Citació de la direcció del centre al / a la responsable legal custodi
Document 30 A. Comunicació detecció policial d’alumnat absentista, al carrer en horari lectiu
Document 30 B. Comunicació detecció policial d’alumnat desescolaritzat
Document 31. Comunicació d’alumnat desescolaritzat Benestar Social
Document 39. Annex III Llistat d’alumnat amb absentisme catalogat
Model d’actuació davant de situacions on es detecta maltractament infantil
Protocol d’actuació per als centres educatius en supòsits de maltractament infantil. PROCEDIMENT D’URGÈNCIA
- Full de notificació per a l’atenció socioeducativa infantil i protecció de l’alumnat menor d’edat i Ordre 5/2021 – emplenable
- Annex III – Ordre 62/2014
- Procediment d’urgència en situacions de maltractament infantil
- Protocol coordinació salut mental – Resolució 11.12.2017
- Guia breu de detecció i actuació en situacions de desprotecció i/o maltractament infantil des de l’ÁMBIT EDUCATIU
- Comunicació a fiscalia Annex VII – Ordre 62/2014
Altres protocols per a la igualtat i la convivència
-
Protocol d’actuació davant situacions d’absentisme escolar
- Protocol per a la intervenció en autolesions i conductes de suïcidi
- Full de notificació per a l’atenció socioeducativa i protecció de l’alumnat menor d’edat
Les notificacions d’aquest full a la Secció del Menor de l’ajuntament han de realitzar-se a través de Seu Electrònica. Per al seu enviament han de dirigir-se a la web municipal i seguir els següents passos:
- Pestanya Seu Electrònica
- Triar opció Tràmits municipals
- Dins de Tràmits, triar opció Matèries
- En el desplegable seleccionar: Sol·licituds no Catalogades
- Iniciar Tràmit (requadre en la part dreta)
- A la instància es poden incorporar els documents de la notificació.
- Protocol d’acollida d’alumnat nouvingut, especialment el desplaçat, als centres educatius de la Comunitat Valenciana
- Protocol d’acompanyament per a garantir el dret a la identitat de gènere, l’expressió de gènere i la intersexualitat
- Model d’actuació per a l’atenció sanitària específica en centres educatius
- Model d’actuació per a la detecció i l’atenció precoç de l’alumnat que puga presentar un problema de salut mental
- Model d’actuació en situacions de possible assetjament i intimidació entre alumnes
- Model d’actuació davant de l’alumnat que presenta alteracions greus de la convivència; baralles, agressions, i/o vandalism
- Model d’actuació davant de situacions on es detecta maltractament infantil
- Model d’actuació davant de situacions on es detecta violència de gènere en l’àmbit educatiu (Nova infografia)
- Model d’actuació a seguir en el cas que el Personal Docent i/o PAS dependent de la Conselleria d’Educació siga objecte d’acció il·lícita en ocasió de l’exercici del seu càrrec o funció
- Model d’actuació davant de qualsevol situació de violència greu, originada fora del centre escolar
- Model de comunicació al Ministeri Fiscal
- Procediment d’expedients disciplinaris
- Actuacions front a drogodependències