
Presentació del recurs.
La cançó és un recurs didàctic. Treballar a l’aula aquestes cançons és una de les maneres de motivar i estimular a l’alumnat, ja que una cançó implica sempre:
- treballar la lletra educant la intel·ligència verbal,
- treballar la música educant la intel·ligència musical,
- potenciar la creativitat, l’intercanvi d’opinions, el respecte a les idees alienes, la tolerància, el diàleg amb companyes i companys, la reflexió, la introspecció….educant així la intel·ligència emocional.
Com treballar les cançons:
- Abans de escoltar la cançó es dona el títol de la cançó. A partir del títol, l’alumnat donarà les seues pròpies hipòtesis sobre els temes que pot tractar la cançó.
En Educació Primària
- Escoltar la cançó i fer preguntes com les següents:
- La cançó és llarga o curta?
- La cançó és alegre o trista?
- La cançó és ràpida o lenta?
- La cançó que ens conta?
- Entens el missatge de la cançó? Quin és?
- Després d’escoltar la cançó:
- Preparar almenys tres preguntes sobre les coses que succeeixen en la cançó, per a després formular-li-les als seus companys/as.
- Debatre:
- És important anar al col·legi? Per què?
- Creus que és important justificar les faltes d’assistència a classe? Per què?
- Es podria crear un eslògan publicitari sobre alguna d’aquestes idees:
- L’assistència a classe
- L’educació és un dret i un deure
En Educació Secundària
- Escoltar la cançó i fer preguntes com les següents:
- Quines sensacions has tingut en escoltar la cançó?
- Sobre quin has reflexionat?
- Estàs d’acord o en desacord amb el missatge que s’expressa en aquesta cançó?
- Si tu t’hagueres trobat en la mateixa situació que els/les cantants, què hauries fet? Per què?
- Quins recursos artístics i no artístics al teu abast utilitzaries per comunicar, manifestar, denunciar, visibilitzar… una situació injusta, immoral…?
- Suposant que has creat una cançó i ningú la vol escoltar, què faries? Com intentaries subratllar la importància del missatge que vols donar al món i que es nega a escoltar?
- Quins valors o contravalors has vist representats en aquesta cançó?
- De quina manera queda manifest?
- Amb quines altres paraules pots relacionar aquesta obra? Igualtat, drets humans, violència de gènere, justícia, llibertat…?
- Quines imatges o paraules donen força al significat de la cançó?
- A part d’aquesta cançó, pots relacionar el missatge que el/la compositor/a, artista, ens vol donar cantant, amb altres iniciatives que conegues? Quins?
- Per a què creus que et serviran aquestes reflexions i aprenentatges que has obtingut a partir d’ara?
- Després d’escoltar la cançó:
-
- Que investiguen que hi ha darrere de la cançó: anècdotes, curiositats, crítiques, singularitats, humor…
- Que imaginen el diàleg entre els possibles personatges que apareixen en la cançó.
- Que realitzen un comentari, crítica de la música o del tema, recomanant o censurant la cançó.
- Que realitzen un debat sobre la temàtica de la cançó.
- Que realitzen un joc de rol sobre la cançó.
- Que dissenyen una campanya de conscienciació i lluita contra l’absentisme escolar
- Que dialoguen sobre la relació entre la música i les cançons amb moments de la vida de cada un/a dels/de les alumnes/as.
Cercador
Aquest és el llistat de les cançons ordenades alfabèticament, a les quals pots accedir. Aquesta llista es va actualitzant periòdicament.
Clica en cadascun dels seus títols i accediràs a la fitxa tècnica de la cançó i a l’enllaç per a poder veure-la i /o escoltar-la i als materials necessaris per a dur-la a termini.
- Aigua (Drets dels xiquets i xiquetes)
- Cançó per a un xiquet al carrer (Drets dels xiquets i xiquetes)
- Diferent (Assejament escolar, valors)
- Es busquen valents (Assejament escolar)
- Extraordinari ( Diversitat, inclusió) Nova!
- Jeremy (Assejament escolar, valors)
- Jo estudiaré (Absentisme escolar, abandó escolar prematur , dret a l’educació).
- Junts per la infància (Drets dels xiquets i xiquetes, dret a l’educació)
- La mestra (Dret a l’educació)
- La porta violeta (Violència de gènere)
- Les que faltaren ( Desigualtat de gènere) Nova!
- Love yourself (Intel·ligència emocional , autoestima)
- L’educació és la clau (Dret a l’educació, valors)
- Marea verda per a tots (Dret a l’educació)
- Ni més ni menys (Igualtat de gènere)
- No m’ensenyen la lliçó (Absentisme escolar i abandó escolar prematur)
- Nothing but time (Assetjament escolar , intel·ligència emocional)
- Soldat de paper (Assetjament escolar , intel·ligència emocional)
- Stop bullying (Assetjament escolar)
- Xiquets, xiquetes i escola (Absentisme escolar, abandó escolar prematur , dret a l’educació)