Presentació del recurs.


La cançó és un recurs didàctic. Treballar a l’aula  aquestes cançons és una de les maneres de motivar i estimular a l’alumnat, ja que una cançó implica sempre:

  • treballar la lletra educant la intel·ligència verbal,
  • treballar la música educant la intel·ligència musical,
  • potenciar la creativitat, l’intercanvi d’opinions, el respecte a les idees alienes, la tolerància, el diàleg amb companyes i companys, la reflexió, la introspecció….educant així la intel·ligència emocional.

Com treballar les cançons:

  • Abans de escoltar  la cançó es dona el títol de la cançó. A partir del títol, l’alumnat donarà les seues pròpies hipòtesis sobre els temes que pot tractar la cançó.

En Educació Primària

  • Escoltar la cançó i fer preguntes com les següents:
    • La cançó és llarga o curta?
    • La cançó és alegre o trista?
    • La cançó és ràpida o lenta?
    • La cançó que ens conta?
    • Entens el missatge de la cançó? Quin és?
  • Després d’escoltar la cançó:
    • Preparar almenys tres preguntes sobre les coses que succeeixen en la cançó, per a després formular-li-les als seus companys/as.
    • Debatre:
      • És important anar al col·legi? Per què?
      • Creus que és important justificar les faltes d’assistència a classe? Per què?
    • Es podria crear un eslògan publicitari sobre alguna d’aquestes idees:
      • L’assistència a classe
      • L’educació és un dret i un deure

En Educació Secundària

  • Escoltar la cançó i fer preguntes com les següents:
    • Quines sensacions has tingut en escoltar la cançó?
    • Sobre quin has reflexionat?
    • Estàs d’acord o en desacord amb el missatge que s’expressa en aquesta cançó?
    • Si tu t’hagueres trobat en la mateixa situació que els/les cantants, què hauries fet? Per què?
    • Quins recursos artístics i no artístics al teu abast utilitzaries per comunicar, manifestar, denunciar, visibilitzar… una situació injusta, immoral…?
    • Suposant que has creat una cançó i ningú la vol escoltar, què faries? Com intentaries subratllar la importància del missatge que vols donar al món i que es nega a escoltar?
    • Quins valors o contravalors has vist representats en aquesta cançó?
    • De quina manera queda manifest?
    • Amb quines altres paraules pots relacionar aquesta obra? Igualtat, drets humans, violència de gènere, justícia, llibertat…?
    • Quines imatges o paraules donen força al significat de la cançó?
    • A part d’aquesta cançó, pots relacionar el missatge que el/la compositor/a, artista,  ens vol donar cantant, amb altres iniciatives que conegues? Quins?
    • Per a què creus que et serviran aquestes reflexions i aprenentatges que has obtingut a partir d’ara?
  • Després d’escoltar la cançó:
    • Que investiguen que hi ha darrere de la cançó: anècdotes, curiositats, crítiques, singularitats, humor…
    • Que imaginen el diàleg entre els possibles personatges que apareixen en la cançó.
    • Que realitzen un comentari, crítica de la música o del tema, recomanant o censurant la cançó.
    • Que realitzen un debat sobre la temàtica de la cançó.
    • Que realitzen un joc de rol sobre la cançó.
    • Que dissenyen una campanya de conscienciació i lluita contra l’absentisme escolar
    • Que dialoguen sobre la relació entre la música i les cançons amb moments de la vida de cada un/a dels/de les alumnes/as.