Títol: La regla secreta

Objectius:

  • Valorar positivament la regularitat en l’assistència a classe per a prevenir l’absentisme.
  • Augmentar la comprensió de l’educació com un procés en el temps, del qual els resultats es veuen poc a poc i en el que cal invertir un esforç personal.
  • Conscienciar sobre la importància de l’educació i del valor de la institució educativa.
  • Valorar la figura de professorat com a mitjà o instrument de guia en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
  • Sensibilitzar l’alumnat sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge que té lloc a l’escola.

Recomanat: 1r y 2n E.P.

Duració: 55 min

Desenvolupament:

El/la docent explicarà al seu alumnat que jugaran a “saltar la muralla”. Aquest joc consisteix en saltar de manera simbòlica una muralla feta amb gots de cartó o plàstic perquè siga més visual el joc. Aquesta muralla està vigilada per un guàrdia (docent) i no deixa passar a tothom, únicament passaran aquells/es que diguen alguna paraula que seguisca una mateixa norma o regla secreta, la qual han d’esbrinar.

Es posarà un exemple perquè els/les xiquets/tes entenguen el joc. Per exemple: salte la muralla amb un elefant, un tigre, un gos, un gat …, però no salte la muralla amb un llapis, una taula, un camió, un plat, etc. La norma ací seria que la muralla es pot saltar amb qualsevol animal, però només animal.

Les regles secretes hauran de ser senzilles en funció de l’edat de l’alumnat a qui va destinat i se’ls dirà als xiquets i xiquetes que les paraules només poden ser objectes de classe per a fer-ho més senzill i que puguen fixar-se. Aquestes podrien ser:

  • Saltar la muralla amb qualsevol cosa de la classe que siga de color roig.
  • Saltar la muralla amb qualsevol cosa de la classe que estiga a la paret.

Una vegada explicat el joc es demanaran 10 voluntaris que eixiran fora de classe uns minuts. El/la docent ha de comunicar llavors la regla secreta únicament als/ a les que segueixen dins de classe, que jugaran amb avantatge i serviran d’ajuda per als seus companys i companyes que estan fora. En aquest moment començarà el joc de saltar la muralla amb tots els participants.

A l’acabar el joc es reflexionarà sobre la facilitat que tenia l’alumnat de dins de classe ja que sabia quina era la regla secreta i la dificultat dels/de les 10 alumnes que no sabien la norma. Amb aquest fet es podrà fer un símil amb la necessitat i importància d’anar amb regularitat a classe ja que aquell alumnat que no va es perd nous aprenentatges, nous coneixements i per tant troba dificultats per a continuar aprenent.

Materials:

  • Gots de cartó/ plàstic