Project Description

La ruta dels colors: Grafit i art urbà a València

 La ruta dels colors: Grafiti i art urbà a València

Foto: Joan Banjo

Descripció

A través d’aquest programa treballarem la comprensió de l’Art Urbà i motivarem l’expressió artística en l’alumnat.

Es realitzaran dues sessions: la primera consistirà en una reflexió sobre l’art en general i l’urbà en particular, i la segona en una activitat d’expressió artística a partir de les temàtiques plantejades en la primera sessió.

En la primera sessió:

  • A partir d’una sèrie de preguntes reflexionarem amb l’alumnat sobre què entenem per Art Urbà i que pretén expressar. Abordarem el street art des d’un punt de vista artístic-tècnic, aprenent a diferenciar les diverses formes de manifestació d’aquest gènere: stencils, tags, murals a aerosol, murals a pinzell, guerrilla del ganxet i contrapublicitat.
  • Després d’aquestes activitats realitzarem un recorregut pel centre històric per a conèixer alguns dels punts paradigmàtics d’expressió del street art de la nostra ciutat.
  • Finalitzarem la sessió amb una reflexió sobre la validesa d’aquesta tendència com a representació de la nostra realitat contemporània, el paper de l’art, de l’artista, de l’espai públic i la ciutadania dins de la societat postmoderna. A més, els plantejarem a l’alumnat que pensen què expressarien en una obra d’art d’aquest estil i com.

En la segona sessió:

  • Mitjançant una presentació repassarem les diferents tècniques de street art, així com els representes valencians més destacats.
    Els alumnes realitzaran un grafiti podent triar entre dos tècniques: stikers o grafiti tèxtil (llana).Per a la segona opció el centre educatiu ha de comptar amb reixes que estiguen a l’altura adequada perquè els alumnes puguen treballar.

Objectius

  • Conèixer algunes de les obres més significatives de l’street art a València.
  • Reconèixer les diferents modalitats de l’art urbà.
  • Plantejar una reflexió sobre la seva significació i actualitat.
  • Participar activament en el procés de permanent reconfiguració de l’espai públic.
  • Estimular l’interés dels/les participants per l’expressió artística urbana.

Requisits per a la seua execució

  • La primera sessió:
    • Consisteix en un recorregut pel centre de València, sent imprescindible l’autorització paterna/materna de l’alumnat.
  • La segona sessió es realitzarà en el centre educatiu.

    -El centre educatiu haurà de comptar amb:
    • Aula amb taules i cadires
    • Pantalla o Ordinador i projector d’imatges
    • Pissarra
    • Connexió a Internet

    1.)Si trien l’opció de Stickers:

    -El centre educatiu haurà de comptar amb:
    • Folis A4
    • Paper continu
    • Folis adhesius A4 (1 foli x cada 4 alumnes)

    -Els alumnes hauran d’aportar:
    • llapis de grafit, goma, maquineta, tisores i cola.
    • retoladors de colors o ceres tipus *Manley i retolador negre de punta fina.

    2.)Si trien l’opció de grafiti tèxtil:
    El centre educatiu haurà de comptar amb:
    • Folis A4
    • Espai on poder realitzar la intervenció artística que compte amb reixes o reixats, a una altura adequada perquè els alumnes puguen treballar.
    -Els alumnes hauran d’aportar:
    • llapis de grafit, goma, maquineta, tisores.
    • un cabdell de llana de color per alumne.

    En sol·licitar esta activitat està autoritzant a cedir el treball final (Producte audiovisual generat) a l’Ajuntament de València per a la seua difusió
    A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, així com l’alumnat participant, emplenaran el qüestionari d’avaluació de qualitat. Este qüestionari s’emplena en línia. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cada un dels programes arreplegats en la pàgina de web d’educació.

Adreçat a

BC1, BC2, CEE (Adults), CFS, EAI, EP5, EP6, ESO1, ESO2, ESO3, ESO4, UP

Calendari i horari

  • UN GRUP-AULA PER DIA.
  • L’activitat es desenvoluparà en 2 sessions:
    • La primera sessió és una eixida amb una duració de 3 hora i mitja. Començament de l’activitat a les 9.45 h.
    • La segona sessió es realitza en el centre:
      • Al llarg de tot el curs escolar.
      • De dilluns a divendres en horari de 9.00 a 12.30h.
      • La sessió tindrà una duració efectiva de 3 hores.

Aportacions de l’Ajuntament

• Personal educador.
• Material didáctico elaborado específicamente para el programa.

Material Didàctic

Es disposa de material didàctic de suport al programa. Aquest material està situat a continuació. És convenient que l’alumnat participant dispose d’una còpia en paper de la “Guia didàctica de l’alumnat”. La còpia la realitzarà el centre educatiu havent d’estar disponible a l’inici de l’activitat.

Es disposa de material didàctic per al profesorat. Aquest material està situat a continuació. És convenient que el professorat dispose d’aquesta guia per a preparar a l’alumnat i realitzar posteriorment un feedback del programa.

Observacions

  • Per la naturalesa canviant i efímera de les manifestacions que són objecte del programa, l’itinerari pot veure’s subjecte a canvis.
  • Punt de trobada en la primera sessió la plaça Portal Nou (plaça Na Jordana) a les 9.45 h. Finalitza el recorregut en la plaça del Tossal.
  • La segona sessió es realitzarà en el Centre Educatiu; si es tria l’opció de grafiti tèxtil i l’espai a intervindre no està ensostrat, en cas de pluja es realitzarà l’opció de stikers.

Informació

962084283 – 962082146

Qüestionaris d’avaluació

Qüestionari d’avaluació docent      https://goo.gl/forms/lup80HK79deyEVkP2

Qüestionari d’avaluació alumnat   https://goo.gl/forms/omYPtyp7vBCzE7Zr2

ODS relacionats amb el programa

logo Educación, logo Ayuntamiento de Valencia y logo PAM