Títol: Foto-paraula

Objectius:

  • Identificar l’actitud assertiva com la millor manera de relacionar-nos amb les altres persones.
  • Saber diferenciar les actituds passiva, assertiva i agressiva.
  • Fomentar tècniques de comunicació i resposta positives i adequades per a ajudar a la resolució dels conflictes en el grup.
  • Preparar l’alumnat per al canvi d’etapa a Secundària vinculat als canvis en l’adolescència.
  • Previndre l’absentisme escolar fomentant una comunicació adequada entre alumnat-professorat .

Recomanat: 5t i 6t E.P.

Duració: 55 min

Desenvolupament:

Per mitjà de la tècnica de foto-paraula, una tècnica de comunicació persuasiva es treballarà amb el grup-classe de forma preventiva els diferents estils de resposta davant d’una mateixa problemàtica a partir dels quals es contemplen diferents actituds, és a dir actitud passiva, actitud assertiva i actitud agressiva. Es pretén amb aquesta activitat fomentar i crear actituds de comunicació i resposta adequades per a actuar i relacionar-se amb els altres de manera adequada en qualsevol àmbit de la vida i sobretot en l’àmbit escolar.

Per a la presentació de l’activitat el/la docent agafarà 3 imatges cadascuna d’una actitud que mostrarà al grup-classe i explicarà quina és cada una d’elles, així com els seus efectes positius i negatius en la vida real de cadascuna d’elles.

A continuació el/la docent dividirà al grup-classe en 5 grups i farà entrega de diferents fotografies de persones amb dites actituds. L’alumnat analitzarà i debatrà sobre quina actitud es mostra en cadascuna de les imatges en xicotet grup i després en gran grup.

De manera complementària el/la docent pot proposar als seu alumnat que amb les imatges que tenen, cada grup trie una imatge i invente una situació fictícia que ha pogut desembocar en eixa actitud per a posteriorment presentar a la resta de grups i reflexionar tota la classe junta sobre si eixa actitud ha sigut l’adequada o no.

Finalment, es durà a terme un debat entre l’alumnat i el/la docent i s’arribarà a unes conclusions sobre la importància d’emprar sempre una comunicació positiva i actitud assertiva tant entre el propi alumnat com entre professorat i alumnat i més encara en aquestes edats per a preparar l’alumnat enfront del canvi d’etapa de secundària i d’adolescència i així previndre un possible abandó escolar prematur.

Materials:

  • Diferents imatges o fotografies de persones que mostren actitud assertiva, passiva i agressiva impreses.