Project Description

Cos i Canya: art, natura i interdependència

Autoria: Mª Ángeles Císcar Ponce

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

Cos i Canya és un taller artístic i pedagògic que convida l’alumnat a reflexionar sobre la interdependència entre el cos humà i la natura. Inspirat en una mirada ecofeminista i en la biologia de sistemes, el projecte utilitza la canya —material natural, simbòlic i de baix impacte ambiental— com a fil conductor per crear instal·lacions efímeres i performances col·lectives.

En el Mediterrani, la canya és una planta clau en els ecosistemes de ribera: fixa els marges dels rius, dona refugi a fauna i filtra l’aigua. El seu creixement ràpid i regeneració natural la fan un recurs sostenible que uneix tradició, ecologia i creació artística.

A través del moviment corporal, la construcció d’escultures amb canyes i l’exploració d’espais no convencionals, les persones participants desenvoluparan noves formes creatives de vincular-se amb l’entorn, posant en diàleg la fragilitat i la resiliència dels ecosistemes. Aquest taller integra pràctica artística, reflexió crítica i treball col·laboratiu, culminant en una presentació pública que connecta la comunitat amb aquests processos d’aprenentatge i creació.

Objectius

• Fomentar la reflexió crítica sobre la crisi ambiental i la interdependència entre éssers vius i natura.
• Potenciar la creativitat i el treball en equip mitjançant activitats que integren cos, escultura i espai.
• Experimentar amb el moviment i la construcció d’escultures efímeres amb canyes.
• Introduir la performance com a llenguatge artístic que uneix el físic, el simbòlic i l’ambiental.
• Revaloritzar espais no convencionals com a entorns d’aprenentatge i creació.
• Crear vincles entre art, ecologia i comunitat, promovent una cultura de sostenibilitat i empatia ecològica.

Adreçat a

BC1, BC2, EAI, ESO1, ESO2, ESO3, ESO4, F.P.B

Calendari i horari

Proposta adaptable al calendari escolar. Recomanat: segon o tercer trimestre per afavorir el treball a l’aire lliure.

 

Aportacions de l’Ajuntament

  • Coordinació amb el centre educatiu i cessió d’espais.
  • Suport logístic i tècnic per a la realització de tallers i presentació final.
  • Difusió de l’activitat a través dels canals municipals.
  • Material bàsic per a la construcció (canyes i elements complementaris).

Observacions

Es tracta d’una proposta flexible que pot adaptar-se a l’espai i al context de cada centre. El treball es pot desenvolupar tant en interiors com en exteriors, afavorint l’aprenentatge vivencial i la participació activa de l’alumnat. No es requereixen coneixements artístics previs.

Informació

e-mail: sccproyectosed@valencia.es

96.208.4283 / 2146.

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.