Project Description
Amb la música a tot arreu. Pintura en Moviment
Enguany, amb València Music City, l’Ajuntament de València posa la Música en el centre de les propostes culturals de la ciutat.
Tenint com a base la tradició musical de València i en l’important ecosistema generat a través d’anys s’ha triat este llenguatge com a vehicle de comunicació, d’enteniment i d’integració de la diversitat.
Projectes Educatius acompanya esta elecció posant a la disposició de la comunitat educativa el projecte Amb la música a tot arreu.
La present iniciativa s’estructura en 4 programes a desenrotllar a l’aula, independents els uns dels altres.
Els centres educatius podran sol·licitar de manera individual o conjunta cada un dels programes. Cada proposta abordarà la intersecció entre la música i l’àrea temàtica del bloc de contingut en el qual es trobe.
Programes del projecte Amb la música a tot arreu:

Descripció
Pintura en moviment té com a objectiu experimentar i crear amb la música, moviment i el color.
A partir del Op art, les matemàtiques, la música (Op-Art musical) i la dansa, es facilitaran les ferramentes per a experimentar les diferents relacions d’estos llenguatges i crear, de *marera col·lectiva, una obra òptica en el centre educatiu.
L’Op art o art òptic és un moviment que va sorgir com a variació de l’abstracció geomètrica, i que es basa en principis científics i estructures repetitives per a crear efectes visuals que sorprenen l’espectador i que en el present programa es relacionaran amb elements musicals i matemàtics.
La relació entre la música i l’art òptic es manifesta en la capacitat dels dos per a crear atmosferes i explorar l’espai, el ritme i el moviment.
Dos dels seus màxims representants són Bridget Riley o Victor Vasarely. Una de les seues premisses era que a l’espectador abandonés el seu lloc passiu, i el convida a participar de l’obra fins a sentir-se dins d’ella. El espectador experimenta una sensació de moviment, encara que el suport de l’obra siga superfície plana i estàtica com és la pintura.
La tècnica principal amb la qual es durà a terme l’obra col·lectiva serà el tape art: esta tècnica és idònia pel seu fàcil ús, les seues possibilitats plàstiques i a més és efímera. És una tècnica d’art urbà, en la qual s’utilitzen cintes adhesives de diferents colors i amples.
El desenrotllament del programa es durà a terme en 2 sessions:
- La primera sessió es realitzarà a l’aula .
Començarem coneixent, indagant i experimentant amb les possibilitats que aporten les matemàtiques, la música i la dansa per a la creació d’obres òptiques.
Finalment per grups els alumnes realitzaran l’esbós de l’obra d’art òptic que realitzaran en la segona sessió.
- La segona sessió es durà a terme dins del centre educatiu.
La tutora/or indicarà el lloc més idoni per a realitzar els grafitis col·lectius, podent ser en un espai interior o exterior dins del centre.
Cada grup realitzarà el seu grafiti amb la tècnica del tape art.
Objectius
• Relacionar l’expressió plàstica i la musical per a crear intervenció artística en el centre educatiu
• Conéixer que és el Op-Art i indagar en el *Op-Art musical.
• Potenciar la creació artística com a instrument de coneixement, experimentació i reflexió.
• Desenrotllar una capacitat crítica i el gust estètic respectuosos amb la producció pròpia i l’aliena.
• Valorar la labor d’investigació de qualsevol moviment artístic.
• Comprendre conceptes claus en el món de les arts plàstiques.
Requisits per a la seua execució
Per a la primera sessió
-El centre educatiu haurà de comptar amb:
- Aula amb taules i cadires
- Pantalla o Ordinador i projector d’imatges
- Connexió a Internet
- Folis A4
-Els alumnes hauran d’aportar:
- llapis de grafit, goma i maquineta
- retoladors o ceres tipus Manley.
Per a la segona sessió
-El centre educatiu haurà de comptar amb:
- Cintes adhesives de colors
- Un espai ampli per a intervindre.
Un lloc on per grups els alumnes duran a terme el grafiti col·lectiu.
Pot ser interior o exterior.
-Els alumnes hauran d’aportar:
- Tisores
En sol·licitar esta activitat està autoritzant a cedir el treball final (Producte audiovisual generat) a l’Ajuntament de València.
En finalitzar l’activitat educativa el professorat responsable del grup, així com l’alumnat participant, emplenaren el qüestionari d’avaluació de qualitat. Este qüestionari s’emplena en línia. Els enllaços per al seu accés es troben al final de cada un dels programes recopilats en la web d’educació.
Adreçat a
Calendari i horari
- Al llarg de tot el curs escolar.
- De dilluns a divendres en horari de 9:30 a 12:30h.
- Desenrotllament del programa en dues sessions.
- La sessió tindrà una duració efectiva de 3 hores.
Aportacions de l’Ajuntament
- Personal educador.
- Material didàctic elaborat específicament per al programa.
- Cintes adhesives de colors.
Observacions
El centre educatiu ha de disposar d’un espai ampli per a la realització dels grafitis col·lectius.
Qüestionaris d’avaluació
- Qüestionari d’avaluació docent https://forms.gle/VvyFZvWkBhR9p8qt7
- Qüestionari d’avaluació alumat https://forms.gle/5MAv7ynx1p6CnosM8
Informació
sccproyectosed@valencia.es
962084283 – 962082146
ODS relacionats amb el programa






