Project Description
VOSTÉ ESTÀ ACÍ
Autoria: Elena Sanmartín Hernández
Què són les Residències Artístiques?
La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.
- Video Residències Artístiques 2024-2025
- Video Residències Artístiques 2023-2024
- Vídeo Acto Clausura Residencias Artísticas 2022-2023
- Video Residencias Artísticas 2022-2023
- Vídeo Residències Artístiques 2021-2022
- Vídeo Residències Artístiques 2019-2020 i 2020-2021
- Vídeo de Residències Artístiques 2018-2019
- Vídeo de Residències Artístiques 2017-2018

Descripció
VOSTÉ ESTÀ ACÍ. Caminar el territori, imaginar el barri és una proposta d’art i educació adreçada a centres d’educació secundària que parteix de la pràctica de passejar. Utilitza ferramentes de l’art contemporani —com la deriva, la cartografia i la imaginació especulativa— per a despertar una mirada crítica, sensible i creativa cap a l’entorn pròxim. Per a això, es planteja l’exploració del barri a través de diferents preguntes sobre identitat, memòria, transformació urbana i sostenibilitat. Preguntes que, d’una banda, permetran generar una connexió conscient amb la realitat social més pròxima —estudiant el seu passat i present— i, d’una altra, especular sobre formes més desitjables —proposant futurs alternatius—.
El projecte es desenvolupa en sis fases que combinen exploració de l’entorn, producció artística col·lectiva i participació comunitària. A través de passejos, entrevistes, registres i mapes, l’alumnat codissenya cartografies i proposa recorreguts performatius que imaginen futurs possibles per al seu territori. La metodologia es basa en l’aprenentatge situat, la pedagogia crítica, la interdisciplinarietat i la inclusió, fomentant processos horitzontals de creació entre alumnat, docents, famílies i agents locals.
La residència culmina en una mostra final que recull les cartografies elaborades i un vídeo documental del procés. A més de contribuir al currículum escolar des d’una perspectiva artística i ecosocial, el projecte reforça el vincle entre escola i barri, amplia l’imaginari cultural de l’alumnat i deixa capacitats instal·lades perquè el professorat continue replicant l’experiència. Es planteja així una educació transformadora, basada en el cos, l’experiència i el pensament col·lectiu.
Objectius
– Integrar ferramentes de l’art contemporani a l’aula, promovent una aproximació activa, sensible i crítica a l’entorn mitjançant pràctiques com la deriva, la cartografia i la creació col·laborativa.
– Impulsar la pràctica de caminar com a forma de coneixement corporal i territorial, permetent que l’alumnat explore el seu entorn amb atenció, curiositat i pensament crític.
– Fomentar l’aprenentatge situat i la investigació col·lectiva, vinculant el contingut curricular amb experiències significatives al territori pròxim.
– Desenvolupar processos de codisseny intergeneracional i transdisciplinari, implicant activament alumnat, professorat, famílies i comunitat local en una experiència creativa comuna.
– Introduir referents artístics històrics i actuals que enriquisquen l’imaginari de l’alumnat i visibilitzen altres formes de narrar el món.
– Reforçar el vincle entre l’escola i el seu entorn, generant espais de trobada, escolta i intercanvi amb agents del barri i col·lectius locals.
– Abordar temes clau del present com la gentrificació, la transformació urbana, la memòria col·lectiva o la sostenibilitat, des d’una mirada crítica i situada.
– Estimular el desenvolupament de competències clau com l’expressió cultural, la ciutadania activa, la consciència geogràfica, la sostenibilitat i la comunicació crítica, en línia amb els principis de la LOMLOE.
Adreçat a
Calendari i horari
– El calendari es pot adaptar al centre escolar segons la coordinació dels cursos que participaran.
– Es pot fixar en la primera reunió amb consens de la junta directiva, l’equip docent i l’equip artístic.
– De dilluns a divendres, en horari de matins.
Aportacions de l’Ajuntament
• Suport logístic i tècnic per a la realització de tallers i presentació final.
• Difusió de l’activitat a través dels canals municipals.
Observacions
La proposta requerirà eixides del centre amb els grups participants al barri i a l’entorn pròxim del centre educatiu. Estes s’hauran de coordinar amb l’equip docent per a sol·licitar els permisos a les famílies amb la deguda antelació.
Informació
e-mail: sccproyectosed@valencia.es
962084283 – 962082146
ODS relacionats amb el programa








