Project Description

Sense fissures no hi hauria mars

Autoria: Estelle Isabelle Jullian

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

El projecte consisteix en la creació d’un laboratori de geomorfologies inventades, explorant les fissures i esquerdes de l’entorn immediat. S’extindran motlles d’aquestes fissures per cartografiar-les i crear maquetes i escultures col·lectives a major escala. A partir d’aquestes formes, s’abordaran conceptes d’orografia, sedimentació i tectònica de plaques, inspirant-se en figures com la geòloga Marie Tharp. L’experiència integra la manipulació de materials per fer palpable el moviment, la impermanència i el canvi a la superfície terrestre, connectant creativitat i ciència mitjançant l’observació, la cartografia i la construcció col·lectiva.

Objectius

• Fomentar una actitud creativa mitjançant l’observació i manipulació de l’entorn proper.
• Activar la imaginació i el desig de reinventar a partir de detalls quotidians.
• Generar noves maneres de percebre el món i reconéixer la interdependència amb el medi ambient i les lleis naturals.
• Facilitar un aprenentatge significatiu a través del cos i la manipulació sensorial de diversos materials.
• Integrar coneixements científics i artístics, promovent la col·laboració entre professorat i alumnat.

Adreçat a 

EP3, EP4, EP5, EP6

Nombre d’alumnes: entre 15 i 35 (una classe).

Calendari i horari

– El calendari es pot adaptar al centre escolar segons la coordinació dels cursos que participaran.
– Es pot fixar en la primera reunió amb consens de la junta directiva, l’equip docent i l’equip artístic.
– De dilluns a divendres, en horari de matins.

Aportacions de l’Ajuntament

• Suport logístic i organitzatiu per a la coordinació amb els centres educatius.
• Facilitar espais per a l’exploració de l’entorn urbà o escolar (espais amb fissures, alteracions del sòl).
• Provisió d’espais per a l’emmagatzematge del material i peces durant el procés.

Observacions

• El projecte promou el treball en equip i la creativitat a través d’activitats grupals.
• Es requereix una col·laboració activa del professorat com a agent educatiu integrat en el procés.
• L’espai escolar ha de disposar d’accessibilitat a zones per a realitzar observacions i recollir motlles. El projecte combina continguts científics amb pràctiques artístiques i ofereix una experiència educativa multisensorial.

Informació

e-mail: sccproyectosed@valencia.es

962084283 – 962082146

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.Logotipo de la Regidoria de Educación.