Project Description

Recorregut urbà amb perspectiva de gènere: ulleres morades per a passejar pel meu barri

Recorregut urbà amb perspectiva de gènere

Descripció

El programa s’enfoca des d’una perspectiva de gènere, i trascendeix la tradicional dicotomia home/dona o masculí/femení. Actualment són moltes, tantes com a persones, les interpretacions i les perspectives que es poden donar en aquest sentit, d’ací la necessitat de reflexionar d’una forma més àmplia sobre les problemàtiques, símbols i interpretacions que traspassen la mera separació binària.

L’activitat es planteja en dues jornades de treball diferenciades:

  • En la primera sessió plantejarem una activitat en l’aula en la qual treballarem els conceptes clau a partir de la següent pregunta: en la nostra societat actual, existeix una igualtat real entre les persones de diferent sexe?. Després d’aquest treball, la sessió consistirà en una eixida a llocs concrets de la ciutat – mercats, zones comercials, etc., del barri- per a realitzar una observació guiada que ens permet detectar si hi ha o no diferència de rols depenent del sexe de la persona.

Tant el programa de gènere “Recorregut urbà amb perspectiva de gènere: una mirada des de la història” com el de “Recorregut urbà amb perspectiva de gènere: ulleres habitades per a passejar pel meu barri” tenen coincident la segona sessió, encara que la primera varia en duració i en el treball de camp.

  • La segona sessió consistirà en un recorregut per espais emblemàtics on es replanteja la mirada des d’una visió en la qual es pren en consideració el paper de la dona al llarg de la història de la ciutat. En diferents parades es relaten aspectes relacionats amb històries, anècdotes, personatges, etc., vinculats a la vida de les dones.

Objectius

      • Reflexionar d’una forma àmplia, lliure i significativa sobre els diferents conceptes, símbols, rols, espais, discursos i altres aspectes vinculats a les interpretacions de gènere.
      • Aprendre a entendre els diferents discursos de gènere que operen en el nostre entorn.
      • Conéixer les diferents lluites i accions que centenars de col·lectius han dut a terme a la nostra ciutat i posar-los en relació amb uns altres a escala global.
      • Entendre el nostre cos i reinterpretar-lo com a espai de lluita, reivindicació i canvi, així com posar en pràctica aquest coneixement.
      • Comprendre i exercir la democràcia participativa per a solucionar problemes reals en l’entorn immediat de l’alumnat

Requisits per a la seua execució

      • La primera i segona sessions inclouen una eixida pels voltants del Centre Educatiu i per la ciutat, sent imprescindible l’autorització paterna/materna de l’alumnat.
      • En cap moment de la celebració de l’activitat, el personal educador ha de quedar-se amb l’alumnat sense el suport de l’equip docent del centre.
      • A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, així com l’alumnat participant, emplenaran el qüestionari d’avaluació de qualitat. Aquest qüestionari s’emplena on-line. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cadascun dels programes recollits en la pàgina de web d’educació.

Adreçat a

BC1, BC2, CEE, CFS, ESO3, ESO4

Per als nivells d’EP5 i EP6 només es duran a terme la primera sessió, i no la ruta prevista en la segona sessió.

Calendari i horari

Les dues sessions es desenvoluparan de dimarts a divendres, durant el període escolar:

      • La primera sessió s’iniciarà a les 9:00 en l’aula i durarà fins a les 13h, amb un descans per a l’esmorzar.
      • La segona sessió té com a punt de trobada a les Torres de Quart. S’inicia a les 9.45 h. i té una duració de 3 hores i mitja.

Aportacions de l’Ajuntament

      • Educador/a

Material Didàctic

Es disposa de material didàctic de suport al programa. Aquest material està situat a continuació. És convenient que l’alumnat participant dispose d’una còpia en paper de la “Guia didàctica de l’alumnat”. La còpia la realitzarà el centre educatiu havent d’estar disponible a l’inici de l’activitat.

Informació

962084283 – 962082416

Qüestionaris d’avaluació

Qüestionari d’avaluació docent      https://goo.gl/forms/RFz2x2W3Mp2KUYwn1 

Qüestionari d’avaluació alumnat   https://goo.gl/forms/LiA2GQxMB7YA8cfD3

ODS relacionats amb el programa

logo Educación, logo Ayuntamiento de Valencia y logo PAM