Project Description

MÚSIQUES BRUTES

Autoria: Cuneta

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

Músiques Brutes és un projecte artístic que acosta la improvisació lliure, l’experimentació sonora i la creació col·lectiva a públic de totes les edats mitjançant diferents instruments musicals, objectes sonors, dispositius electrònics accessibles (com el pedal de loop o el theremin) així com la pròpia veu. S’obri la porta a una nova manera de relacionar-se amb la música incidint fonamentalment en l’ESCOLTA com a competència essencial per a afavorir l’atenció, la cooperació i la cohesió grupal.

El projecte es desenvolupa en diferents sessions presencials que combinen escolta activa, exploració, improvisació, creació sonora i reflexió col·lectiva. L’eix central del procés creatiu es definirà a partir de cada grup, de manera que l’alumnat compondrà peces inspirades en les seues pròpies inquietuds i experiències quotidianes. Aquestes produccions es registraran i es publicaran en un àlbum digital col·lectiu a la plataforma Bandcamp (https://cunetacuneta.bandcamp.com/), donant visibilitat al treball i reforçant
l’expressió personal i el sentit de pertinença al grup.
Una de les claus del projecte és que pot dur-se a terme amb diferents classes de manera independent, però generant al mateix temps sinergies creatives entre els grups. Així, les creacions de cada classe podran relacionar-se i dialogar entre elles, enriquint l’experiència global i afavorint un sentit de comunitat al centre.

Objectius

a) Obrir canals no verbals d’expressió i comunicació mitjançant la improvisació i la creació
sonora, generant espais de reflexió sobre la interacció amb els altres.
b) Fomentar l’escolta, la intuïció i la iniciativa en la improvisació per a enfortir la confiança personal dins del grup.
c) Impulsar l’exploració, la creativitat i l’autonomia en processos de creació sonora, promovent la responsabilitat, la cooperativitat i la sensibilitat estètica.

Adreçat a

EP3, EP4, EP5

Calendari i horari

– El calendari es pot adaptar al centre escolar segons la coordinació dels cursos que participaran.

– Es pot fixar en la primera reunió amb consens de la junta directiva, l’equip docent i l’equip artístic.

– De dilluns a divendres, en horari de demà.

-Cada sessió tindrà una duració entre 60 min i 90 min depenent de les característiques del grup.

Aportacions de l’Ajuntament

• Suport logístic i tècnic per a la realització de tallers i presentació final.
• Difusió de l’activitat a través dels canals municipals.

Requisits per a la seua execució

  • Aparcament en el propi centre si n’hi haguera o en el pàrquing més pròxim. No és possible acudir en transport públic des del lloc de residència i es necessita carregar i descarregar material.
  • Se sol·licita que l’alumnat estiga acompanyat en tot moment pel professorat del centre durant cada una de les sessions.
  • Serà necessari la utilització dels instruments de l’aula de música del centre.
  • Espai ampli i sense ressò. Han de poder retirar-se pupitres si n’hi haguera.
  • Altaveus
  • Endolls

Informació

e-mail: sccproyectosed@valencia.es

962084283 – 962082146

Cuneta és un col·lectiu de creació sonora i mediació artística que treballa des de 2008 en projectes on el so és entés com una experiència expandida, sensorial i participativa. El seu treball parteix d’una mirada social i relacional del so: escoltar-se com a forma de conéixer-se, vincular-se i transformar l’entorn. Utilitzen ferramentes com el paisatge sonor, la veu no verbalitzada, les partitures gràfiques o els loops electrònics perquè xiquets i xiquetes experimenten amb la creació sonora sense necessitat de coneixements musicals
previs.
Cuneta està format per Alba Murcia (artista sonora, musicoterapeuta i treballadora social) i Vicent Pelechano (artista sonor i integrador social).

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.