Project Description
La Paseandera: passejos per València a l’atzar i sense presses
El Jardí del Riu Túria

Què és la Paseandera?
La Paseandera és el nom del programa transversal dissenyat especialment per a l’etapa d’Educació Infantil. El programa pretén acostar la ciutat als infants a partir de la visita simbólica a tres espais emblemàtics d’aquesta: la plaça de l’Ajuntament, l’antic llit del riu Túria (hui reconvertit en jardí) i la platja.
L’alumnat, a través d’experiències estructurades, jocs i provocacions, serà guiat pel personatge La Paseandera, creat especialment per a aquest programa educatiu.
Els cinc sentits seran la nostra porta d’entrada a la caracterització dels espais, les seues similituds, les seues diferències i els seus elements destacats.
Observant, olorant, tocant, sentint i agradant; així aprehendrem i incorporarem aquests nous coneixements.
Entenem a la Paseandera com una interpretació del flâneur. Com aqueixa figura literària que passeja la ciutat a l’atzar, coneixent els seus racons sense pressa, experimentant del que l’urbs li ofereix i aprofitant aqueixes experiències per a alimentar la seua creativitat. La posada en marxa dels sentits permetrà generar recorreguts imaginaris, motivant la creativitat dels participants.
La Paseandera es compon actualment de quatre programes, un per cada espai de la ciutat, que es poden seleccionar de manera individual, i un quart, que engloba als tres anteriors.
Esperem que gaudiu del passeig.
Descripció
La Paseandera, en aquesta ocasió, s’acostarà a un destí natural que vertebra la nostra ciutat recorrent-la d’est a oest: l’antic llit del riu Túria, hui reconvertit en jardí. Màgic pulmó verd de la ciutat que permet la realització d’activitats que van des de l’esport, l’oci, els passejos familiars, caminar amb bici, espectacles culturals i una infinitat d’opcions per a gaudir com el fa la Paseandera: passejant.
Amb les propostes de la Paseandera l’alumnat recorrerà:
- Les olors dels arbres i plantes del jardí del Túria.
- Tocant la textura dels diferents camins que té el jardí i acariciant la bulla
- Sentint el murmuri de la gent reunida, les cançons dels jocs o la música de la gent que fa diferents quedades.
- Assaborint una coca o granissat de llima (depén de l’època) com si estigueren en un pícnic (joc simbòlic).
- Veient els seus colors, les seues llums i la seua intensitat cromática.
Objectius
- Tindre un primer acostament a espais urbans emblemàtics de la ciutat de València i en concret a un jardí que la vertebra.
- Treballar els sentits perquè a través d’ells coneguem el món que ens envolta: veure, olorar, tocar, escoltar i assaborir.
- Ampliar el vocabulari.
- Conéixer a través de l’experimentació sensacions que transmet un espai de la ciutat concret.
- Guiar en el descobriment de racons pròxims perquè es convertisquen en espais amables i recognoscibles.
Adreçat a
- Per a EI0 i EI1 ràtio d’alumnat 16 alumnes.
- Per a EI2 ràtio d’alumnat 20 alumnes.
- Resta ràtio 25 alumnes. (segón cicle d’Infantil)
Calendari i Horari
- El programa s’executa al llarg del curs escolar.
- La sessió té una duració d’uns 40-45 minuts amb l’alumnat, més el temps necessari per a la preparació i posterior temps de tancament i recollida.
- Les sessions seran en el centre educatiu.
Aportacions del Ajuntament
- Educador/a (La Paseandera).
- Material
Observacions
- La realització del programa consisteix en una sessió dedicada a un espai de la ciutat: El Jardí del Riu Túria.
- Es desenvolupa dins del centre educatiu.
- En un mateix dia es poden executar sessions seguides en el mateix centre amb diferents cursos, i si és així, seran els grups els qui es traslladen d’aula, no la Paseandera amb els seus recursos.
- Cal que l’aula on es execute l’activitat estiga diàfana.
- A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, haurà de completar el qüestionari d’avaluació de qualitat. Aquest qüestionari s’emplena en línia. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cadascun dels programes recollits en la pàgina de web d’educació.
Requisits per a la seua execució
- En les sessions no podran mesclar-se els cursos: 0-1, 1-2 o 2-3.
- La Paseandera necessitarà de temps abans de les sessions per a preparar l’aula/espai i preparar-se ella mateixa (personatge).
- EN EL CAMP DE “OBSERVACIONS” DE LA SOL·LICITUD, EXPOSAR L’HORARI EFECTIU DE POSSIBLE EXECUCIÓ.
Qüestionaris d’avaluació
Qüestionari d’avaluació docent https://forms.gle/METjVypfm3UGNkiA6
Informació
962084283 – 962082146
ODS relacionats amb el programa





