Project Description

La Paseandera: passejos per València a l’atzar i sense presses

Què és la Paseandera?

La Paseandera és el nom del programa transversal dissenyat especialment per a l’etapa d’Educació Infantil. El programa pretén acostar la ciutat als infants a partir de la visita simbólica a tres espais emblemàtics d’aquesta: la plaça de l’Ajuntament, l’antic llit del riu Túria (hui reconvertit en jardí) i la platja.
L’alumnat, a través d’experiències estructurades, jocs i provocacions, serà guiat pel personatge La Paseandera, creat especialment per a aquest programa educatiu.
Els cinc sentits seran la nostra porta d’entrada a la caracterització dels espais, les seues similituds, les seues diferències i els seus elements destacats.
Observant, olorant, tocant, sentint i agradant; així aprehendrem i incorporarem aquests nous coneixements.

Entenem a la Paseandera com una interpretació del flâneur. Com aqueixa figura literària que passeja la ciutat a l’atzar, coneixent els seus racons sense pressa, experimentant del que l’urbs li ofereix i aprofitant aqueixes experiències per a alimentar la seua creativitat. La posada en marxa dels sentits permetrà generar recorreguts imaginaris, motivant la creativitat dels participants.
La Paseandera es compon actualment de quatre programes, un per cada espai de la ciutat, que es poden seleccionar de manera individual, i un quart, recollit en la present fitxa, que engloba als tres anteriors.

Esperem que gaudiu del passeig.

Descripció

En aquesta ocasió la Paseandera visitarà simbòlicament tres espais emblemàtics de la ciutat: la Plaça de l’Ajuntament, l’antic llit del riu Túria, hui reconvertit en jardí i la platja, cadascun d’aquests espais es treballaran de manera independent en tres sessions diferenciades al llarg del curs escolar.

La Paseandera s’acostarà a l’aula i amb les seues propostes l’alumnat recorrerà:

  • Les olors de la mar, de la pólvora després d’una mascletà, dels arbres del jardí del Túria.
  • Tocant la rugositat de l’asfalt, de l’arena, la suavitat de l’herba o l’aspre d’aqueixes voreres tan característiques de València.
  • Sentint el baluern de petards, el murmuri de la gent reunida o de les ones arribant a la riba.
  • Assaborint una taronja, una orxata o l’arròs (joc simbòlic).
  • Veient els seus colors, les seues llums i la seua intensitat cromática.

Hem seleccionat 3 espais urbans a treballar cadascun en una sessió. Cada any s’incorporaran nous espais. Cada espai es treballa de manera independent. Les tres 3 sessions es desenvoluparan al llarg del  curs.

Objectius

• Tindre un primer acostament a espais urbans emblemàtics de la ciutat de València.
• Treballar els sentits perquè a través d’ells coneguem el món que ens envolta: veure, olorar, tocar, escoltar i assaborir.
• Ampliar el vocabulari.
• Conéixer a través de l’experimentació sensacions que transmet un espai determinat de la ciutat.
• Guiar en el descobriment de racons pròxims perquè es convertisquen en espais amables i recognoscibles.

Adreçat a

EI0, EI1, EI2, EI3, EI4, EI5
  • Per a EI0 i EI1 ràtio d’alumnat 16 alumnes.
  • Per a EI2 ràtio d’alumnat 20 alumnes.
  • Resta ràtio 25 alumnes. (segón cicle d’Infantil)

Calendari i horari

• El programa s’executa al llarg del curs escolar.
Són tres sessions d’una duració d’uns 40-45 minuts cadascuna amb l’alumnat, més el temps necessari per a la preparació i posterior temps de tancament i recollida.
• Les sessions seran en el centre educatiu.

Aportacions de l’Ajuntament

  • Educador/a (La Paseandera)
  • Material

Requisits per a la seua execució

  •  En cadascuna de les sessions no podran mesclar-se els cursos: 0-1,1-2 o 2-3.
  • La Paseandera necessitarà de temps abans de les sessions per a preparar l’aula/espai i preparar-se ella mateixa (personatge).
  • Cal que l’aula on es execute l’activitat estiga diàfana.
  • L’activitat, si es du a terme per a diversos grups en un mateix dia, seran els grups els qui es traslladen d’aula, no la Paseandera amb els seus recursos.
  • EN EL CAMP DE “OBSERVACIONS” DE LA SOL·LICITUD, EXPOSAR L’HORARI EFECTIU DE POSSIBLE EXECUCIÓ.

Qüestionaris d’avaluació

Qüestionari d’avaluació docent  https://forms.gle/MqVsp7wjnYQUAvEx8

Informació

962084283 – 962082146

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.