Project Description
La Clandestina
Autoria: Fernando Ivorra Berenguer
Què són les Residències Artístiques?
La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.
- Video Residències Artístiques 2024-2025
- Video Residències Artístiques 2023-2024
- Vídeo Acto Clausura Residencias Artísticas 2022-2023
- Video Residencias Artísticas 2022-2023
- Vídeo Residències Artístiques 2021-2022
- Vídeo Residències Artístiques 2019-2020 i 2020-2021
- Vídeo de Residències Artístiques 2018-2019
- Vídeo de Residències Artístiques 2017-2018

Descripció
“La Clandestina” és una proposta de residència artística que parteix d’una situació hipotètica i urgent: un tall elèctric de duració indefinida. A partir d’esta ficció especulativa, les persones participants s’enfronten a una realitat transformada, on les tecnologies digitals han deixat de funcionar, i la comunitat educativa es veu obligada a reinventar les seues formes de comunicació, organització i imaginació col·lectiva.
Este projecte es concep com un laboratori creatiu dins del centre educatiu, on el grup treballarà a partir de la pregunta: Com tornaríem a comunicar-nos sense llum ni internet? En un entorn saturat de pantalles, connectivitat i consum immediat d’informació, esta experiència permetrà reconnectar amb pràctiques analògiques, tàctils i comunitàries, recuperant sabers oblidats com la impressió manual o l’escriptura col·lectiva.
El procés es construirà en diàleg constant amb el grup, respectant-ne els interessos i les formes d’organització. La Clandestina no imposa un resultat estètic tancat, sinó que proposa una estructura flexible que afavoreix l’aparició de conflictes, idees i solucions inesperades, fomentant la resiliència creativa en un context de manca simulada. El tall elèctric es converteix així en una excusa pedagògica i poètica per a activar noves formes d’aprenentatge, comunicació i art comunitari.
Lluny del distòpic, la proposta valora la intel·ligència col·lectiva, l’autonomia expressiva i la capacitat d’adaptació, proposant una mirada crítica però esperançadora sobre els futurs possibles.
La residència articula dos grans eixos comunicatius:
- Cartelleria artesanal:
Es treballarà el disseny i la producció de missatges visuals mitjançant tècniques manuals com l’stencil, el collage, el letterpress, o la cal·ligrafia. Es generaran campanyes gràfiques per a fer circular informació bàsica pels corredors del centre (classes suspeses, menús del menjador, assemblees, etc.), en un simulacre funcional de comunicació interna. - Creació d’un fanzín escolar:
De manera col·laborativa, s’editarà un número especial de La Clandestina, un periòdic escolar en format fanzín que funcionarà com a memòria viva del procés. Inclourà relats, notícies locals, entrevistes fictícies i reflexions del grup participant sobre la crisi energètica, la vida sense internet, el paper de l’art o la importància de la comunitat.
En definitiva, esta residència busca:
- Que el centre educatiu funcione com un microcosmos d’organització postdigital.
- Que l’art siga una eina per a imaginar alternatives i resistències.
- Que la comunitat educativa recupere el plaer de fer les coses amb les mans, d’escoltar amb atenció, d’escriure amb intenció.
La Clandestina és una invitació a desaprendre i tornar a comunicar-nos quan tot s’apaga.
Objectius
Explorar les conseqüències d’un tall elèctric indefinit i com la comunitat educativa pot reinventar les seues formes de comunicació utilitzant mitjans analògics. Els principals objectius serien:
- Reflexionar sobre la dependència tecnològica i valorar la comunicació analògica: El projecte convida a qüestionar com influeixen l’electricitat i la tecnologia en la vida quotidiana i en les formes de comunicació, promovent la comprensió i valoració de mètodes tradicionals i manuals per a informar i connectar amb la comunitat.
- Desenvolupar habilitats artístiques i comunicatives mitjançant tècniques manuals: A través de la creació de cartells i fanzins o periòdics escolars, s’aprendran i es practicaran tècniques artesanals que reforcen la capacitat expressiva, la creativitat i el domini d’eines analògiques.
- Fomentar el treball col·laboratiu i la participació activa en la comunitat escolar: El procés artístic col·lectiu impulsa la cooperació, l’escolta i la responsabilitat compartida, implicant tota la comunitat educativa en l’experiència.
- Estimular la creativitat i la imaginació a través d’un relat col·lectiu: La narrativa del tall fictici funciona com a marc per a explorar solucions i formes alternatives de comunicació, fomentant el pensament crític i la innovació creativa.
- Promoure la cultura DIY com a ferramenta d’autonomia i resistència: La producció manual i l’ús de mitjans analògics es presenten com a formes d’apoderament i autonomia davant la dependència tecnològica, reforçant la capacitat d’autoorganització i resiliència.
- Generar materials tangibles que deixen un llegat en el centre educatiu: Els cartells, fanzins i publicacions resultants seran recursos educatius i culturals duradors que podran inspirar futures iniciatives dins de la comunitat escolar.
Adreçat a
Calendari i horari
– El calendari es pot adaptar al centre escolar segons la coordinació dels cursos que hi participen.
– Es pot concretar en la primera reunió amb el consens de l’equip directiu, l’equip docente i la persona mediadora artística (Fernando Ivorra).
– Principalment, de dilluns a divendres en horari de matí.
Aportacions de l’Ajuntament
• Suport logístic i tècnic per a la realització de tallers i presentació final.
• Difusió de l’activitat a través dels canals municipals.
Observacions
La coordinació dels grups serà planificada amb l’ajuda de l’equip directiu i del professorat del centre.
Informació
e-mail: sccproyectosed@valencia.es
962084283 – 962082146
Fernando Ivorra (artista/mediador): 646047248
ODS relacionats amb el programa







