Project Description

DANSA I NO GÈNERE. COS I ESPAI

Què són les Residències Artístiques?
La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 10 residències artístiques en 10 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu). Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

Dansa i No Gènere. Cos Espai. Una activació de la consciència corporal i espacial a l’escola.

Aquest projecte neix des dels nostres cossos i el desig d’explorar nous contextos com a creadores. A partir de les nostres eines artístiques, ja posades en pràctica, confeccionem una sèrie d’objectius, que es relacionen directament amb les accions que desenvolupem en aquests entorns educatius.

La idea fonamental d’aquest projecte, és desmitificar el concepte de dansa. Cadascuna de nosaltres conviu amb el seu cos i el seu moviment, creant una dansa constant, quotidiana, a vegades rutinària i altres vegades vibrant. La dansa t’acompanya en el teu dia a dia, reproduïm coreografies constantment conscient i inconscientment; algunes construïdes socialment i altres des de la teua individualitat i subjectivitat. Compartir les nostres danses és la motivació per a poder aprendre juntes, i així poder gaudir dia a dia amb la dansa que l’escola ens ofereix.

Aquesta proposta se sustenta en conceptes com la consciència corporal, espacial, grupal, l’escolta activa, la dansa, el moviment, la diversitat, la inclusió i la singularitat de cadascuna de les parts. La posada en pràctica d’aquests generen les eines d’exploració i recerca de l’entorn educatiu.

Objectius

GENERAL

● Activar la consciència del cos a l’escola per a parlar des del cos i desenvolupar l’expressió corporal com a mitjà d’aprenentatge continu.

ESPECÍFICS

● Prioritzar el moviment com a mitjà d’aprenentatge dins i fora del centre escolar.
● Treballar des de la transversalitat dins del currículum.
● Agitar l’espai educatiu des del cos, el moviment i la dansa.
● Donar visibilitat als rols de gènere i la disconformitat corporal que afloren a partir d’activitats que activen el cos en l’entorn educatiu.
● Compartir el llenguatge de la dansa amb els diferents agents que conformen l’entorn educatiu (estudiants, equip docent, famílies, artistes pròxims).
● Fomentar una mirada de l’espai a través de la consciència corporal dins i fora del centre escolar.
● Promoure i difondre la dansa contemporània.
● Expandir aquesta experiència al camp professional a través de visites a espectacles i treball amb artistes de dansa i performance.

Adreçat a

EI3, EI4, EI5, EP1, EP2, EP3, EP4, EP5, EP6, ESO1, ESO2, ESO3, ESO4

Fins al moment el projecte s’ha dirigit i ha treballat amb els cicles d’infantil i primària, en algunes ocasions afectant a tot l’entorn educatiu. El projecte també s’obre a treballar amb nivells més alts, ja que pensem que en treballar amb el cos i utilitzar una metodologia permeable a diferents centres, contextos i nivells seria també seria de gran interés per al projecte.

Calendari i horari

  • Durant el curs 2024/2025.
  • Segon i tercer trimestre.
  • Aproximadament 20 hores efectives de treball amb l’alumnat.
  • Des de la nostra experiència, el treball intensiu en el qual en poques setmanes activem i agitem l’escola, sol ser la nostra manera d’organitzar-nos, però ens adaptem al calendari i realitat del centre.

Aportacions de l’Ajuntament

Equip tècnic i humà necessari per al correcte funcionament del projecte.

Qüestionaris d’avaluació

Qüestionari d’avaluació docent : https://forms.gle/2H7aesAX1ij6wF2ZA

Qüestionari d’avaluació alumnat : https://forms.gle/UugdYPnECApWFu4s9

Informació

962084283 – 962082146

sccproyectosed@valencia.es

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.