Project Description

BESTIOLES D’ESCOLA. Objectes d’afecte per a cuidar-nos en col·lectiu

Autoria: Massa Salvatge

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

Durant la infantesa, moltes persones desenvolupen vincles afectius amb objectes inanimats d’una manera espontània i significativa. La Psicologia reconeix aquest fenomen com una necessitat evolutiva: els anomenats objectes transicionals —com peluixos, mantes o perots— ajuden a fer el pas de la dependència emocional materna/familiar cap a una autonomia progressiva, tot proporcionant seguretat, confort i una via per a gestionar l’ansietat i la separació. Es tracta, també, d’un aprenentatge de socialització primerenca: en aquests vincles, la xicalla hi projecta afectes, construeix relats i reprodueix estructures del món adult a través del joc simbòlic, on els objectes cobren vida i esdevenen companyies emocionals.

En Bestioles d’escola, descobrirem els éssers que ens acompanyen en l’escola i crearem un objecte d’afecte comú, una espècie de bestiola de companyia o peluix propi del col·lectiu,  fet a la mida i desitjos del grup i al que donarem vida mitjançant diferents ferramentes artístiques. Per a això, mirarem l’escola amb ulls nous, mitjançant la fotografia descobrirem els éssers que ja habiten l’escola i intervindrem objectes al nostre abast per tal de donar-los vida. Mitjançant la performance ens convertirem nosaltres mateixes en altres criatures i agafarem idees per al nostre gran tòtem, un company o companya de l’etapa escolar creat entre totes que desde l’escola ens vetla i al que cuidarem col·lectivament.

Objectius

  • Experimentar la creació artística mitjançant el gaudi sensorial.
  • Desplaçar el predomini dels processos mentals en pro d’altres formes d’aprendre, mitjançant el joc simbòlic i llenguatges afectius.
  • Expressar-se, vincular-se i construir identitat de grup mitjançant un objecte que transcendeix el joc individual per esdevenir patrimoni afectiu comú.
  • Pensar l’escola com a un organisme animat del qual la xicalla forma part i també l’ha de cuidar, i generar-hi nous vincles des de l’exploració i la creació ritual.
  • Valorar i afavorir la mirada de les infàncies com a creadores de missatges i subjectes i agents d’afectes i de cures.
  • Implicar al personal docent en el procés creatiu, i interpel·lar el conjunt de la comunitat escolar (alumnat, personal laboral, famílies i veïnat).

Adreçat a

EI3, EI4, EI5

Calendari i horari

Per determinar.

Aportacions de l’Ajuntament

Educadors/es i material.

Observacions

L’ideal seria disposar d’un espai fix de treball, una aula gran que compte amb una zona o espai de magatzem per a guardar material i acumular les creacions generades durant el procés

Informació

El projecte, i sempre que siga possible, es dirigirà a tota l’etapa d’infantil. Tindrà una continuïtat de cinc jornades-taller i una jornada de celebració oberta a tota la comunitat escolar i al veïnat.

En cada jornada-taller es dedicarà una sessió sobre el mateix tema al grup EP3, una altra al grup EP4, i una altra al grup EP5 encara que som flexibles a tancar aquesta organització segons les necessitats del centre.Les sessions s’adaptaran a cada curs, tenint en compte les necessitats de cada grup d’edat i el requeriment del total d’hores de la convocatòria.

La pareidolia (tendència del cervell a reconèixer formes conegudes, com cares, en objectes o patrons aleatoris) serà el fil conductor del projecte, per a transitar d’un esguard micro a una creació macro. Totes les creacions aniran acumulant-se i documentant-se, generant un sistema afectiu escolar particular.

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.