Project Description

AVESAR-SE A VERSAR

Autoria: Neus Berenguer Revert i Andreu Ferré

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.

Descripció

Des que el món és món, la humanitat ha cantussejat per expressar-se, autoregular-se i vincular-se. Als primers assentaments homínids ja es comunicaven amb sons i crits per transmetre emocions o alertar de perills. Amb el temps, aquests sons es convertiren en paraules, i les paraules, en cant: una expressió espontània, present en activitats quotidianes com bressolar criatures, segar i batre el blat, pastar pa, fer condol o celebrar la vida.

Ens referim a la música popular: tonades amb què els pobles s’han expressats acompanyant generacions en els seus trànsits vitals i desplaçaments —per fam, faena, amor o por. I com qui canta el seu mal espanta, aquestes cançons han estat refugi i pont: reconfortant l’enyor i propiciant vincles amb les comunitats d’acollida; barrejant melodies, llengües i ritmes; acompassant diferències i harmonitzant desavinences.

En aquest projecte dinamitzat per Neus Berenguer (Orxata) i Andreu Ferre (el Diluvi)  l’alumnat aprendrà a improvisar versos heptasíl·labs sobre temes d’actualitat, amb melodies mediterrànies reinterpretades des del post-folk contemporani. Amb una metodologia inclusiva i transdisciplinària, treballarem composició, cant coral i sociolingüística. Cada sessió conclourà amb la gravació de les estrofes creades. Com a cloenda, celebrarem un sarau musical obert a tota la comunitat escolar.

Objectius

  • Fomentar l’aprenentatge cooperatiu i la mirada apreciativa a la diversitat (sociolingüística, neurodivergent, etc) a través de l’expressió musical.
  • Difondre el context i la funció social de la música popular improvisada o “glosa” (en concret, treballarem la nyacra, el garrotin, jota i xúmbala) i el paradigma del post-folk.
  • Integrar les habilitats bàsiques de composició i interpretació musical:
    lletra, mètrica, melodia, cant, acompanyament instrumental, TICs de codi obert.
  • Facilitar l’aprenentatge del valencià a través del gaudi.

Adreçat a

BC1, BC2, CEE, CFS, EAI, EP3, EP4, EP5, EP6, ESO1, ESO2, ESO3, ESO4, F.P.B

Calendari i horari

Per determinar.

Aportacions de l’Ajuntament

Talleristes i recursos didàctics

Observacions

Projecte internivell intensiu per a tot el centre.

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.