
BON TRACTE*:
Aquell que respectant els drets fonamentals dels xiquets, xiquetes i adolescents, promou activament els principis de:
- respecte mutu,
- dignitat de l’ésser humà,
- convivència democràtica,
- solució pacífica de conflictes,
- dret a igual protecció de la llei,
- igualtat d’oportunitats, i
- prohibició de discriminació dels xiquets, xiquetes i adolescents.
(*art.1.3, de Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).
ENTORN SEGUR*:
Aquell que respecte els drets de la infància i promoga un ambient protector físic, psicològic i social, inclòs l’entorn digital.
La família, els centres educatius, àmbit esportiu i d’oci, àmbit digital, centres de protecció
(*art.3, apartat m), del 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).
CRIANÇA POSITIVA:
Concepte que procedix del Consell d’Europa i s’adopta a Espanya l’any 2009.
Centra l’atenció en la prevenció i promoció de les capacitats de les famílies per a promoure la seua autonomia i bon funcionament en favor dels drets de la infància.
Ressalta la necessitat que existisca una corresponsabilitat de tota la societat en el suport a l’exercici positiu de la criança.
ESTILS EDUCATIUS DE LA FAMÍLIA:
“Comportament dels progenitors, o dels qui exercisquen funcions de tutela, guarda o acolliment, fonamentat en l’interés superior del xiquet, xiqueta o adolescent i orientat al fet que la persona menor d’edat cresca en un entorn afectiu i sense violència que incloga el dret a expressar la seua opinió, a participar i ser tingut en compte en tots els assumptes que l’afecten, l’educació en drets i obligacions, afavorisca el desenvolupament de les seues capacitats, oferisca reconeixement i orientació, i permeta el seu ple desenvolupament en tots els ordes”.
(*art.26 del 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).
Principis
- Generar vincles càlids i afectius. Ajudar xiquets i xiquetes a sentir-se acceptats i volguts
- Establir un entorn estructurat mitjançant rutines
- Estimular i donar suport a l’aprenentatge respectant els seus ritmes
- Reconéixer el seu valor, demostrar interés pel seu món i tindre en compte la seua opinió
- Respectar la seua integritat i dignitat, emprar formes positives de resoldre els conflictes
- Establir límits i normes concordes a l’etapa evolutiva i maduresa