BON TRACTE*:

Aquell que respectant els drets fonamentals dels xiquets, xiquetes i adolescents, promou activament els principis de:

  • respecte mutu,
  • dignitat de l’ésser humà,
  • convivència democràtica,
  • solució pacífica de conflictes,
  • dret a igual protecció de la llei,
  • igualtat d’oportunitats,  i
  • prohibició de discriminació dels xiquets, xiquetes i adolescents.

(*art.1.3, de Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).

ENTORN SEGUR*:

Aquell que respecte els drets de la infància i promoga un ambient protector físic, psicològic i social, inclòs l’entorn digital.

La família, els centres educatius, àmbit esportiu i d’oci, àmbit digital, centres de protecció

(*art.3, apartat m), del 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).

CRIANÇA POSITIVA:

Concepte que procedix del Consell d’Europa i s’adopta a Espanya l’any 2009.

Centra l’atenció en la prevenció i promoció de les capacitats de les famílies per a promoure la seua autonomia i bon funcionament en favor dels drets de la infància.

Ressalta la necessitat que existisca una corresponsabilitat de tota la societat en el suport a l’exercici positiu de la criança.

ESTILS EDUCATIUS DE LA FAMÍLIA:

“Comportament dels progenitors, o dels qui exercisquen funcions de tutela, guarda o acolliment, fonamentat en l’interés superior del xiquet, xiqueta o adolescent i orientat al fet que la persona menor d’edat cresca en un entorn afectiu i sense violència que incloga el dret a expressar la seua opinió, a participar i ser tingut en compte en tots els assumptes  que  l’afecten,  l’educació  en   drets i obligacions, afavorisca el   desenvolupament de les seues capacitats, oferisca reconeixement i orientació, i permeta el seu ple desenvolupament en tots els ordes”.

(*art.26 del 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l’adolescència davant de la violència).

Principis

  1.  Generar vincles càlids i afectius. Ajudar xiquets i xiquetes a sentir-se acceptats i volguts
  2. Establir un entorn estructurat mitjançant rutines
  3. Estimular i donar suport a l’aprenentatge respectant els seus ritmes
  4. Reconéixer el seu valor, demostrar interés pel seu món i tindre en compte la seua opinió
  5. Respectar la seua integritat i dignitat, emprar formes positives de resoldre els conflictes
  6. Establir límits i normes concordes a l’etapa evolutiva i maduresa