AbsentismeLab és una iniciativa que s’emmarca en el Programa d’Absentisme Escolar Municipal (PAEM), com un espai de diàleg, reflexió i proposta de millora sobre la prevenció i l’abordatge de l’absentisme escolar a les aules.
Objectius:
– Analitzar el funcionament del PAEM.
– Reflexionar sobre les eines que s’utilitzen.
– Desenvolupar propostes de millora o solucions.
Desenvolupament:
Es duu a terme un taller simulant un laboratori d’idees per a millorar el servici del PAEM on participen equip tècnic de zona, personal docent i coordinació de Siena Educació.
Es realitza a través de la metodologia Desing Thinking i l’eina Diagrama Ishikawa per a afavorir la creació i reflexió d’idees innovadores i creatives. El desenvolupament i les fases és el següent:
– En la primera fase, 6 grups xicotets reflexionen sobre quines coses són les que afecten el procés de comunicació d’absentisme escolar detectats en el centre educatiu, donant com a resultat diferents causes/idees (imatge 1).
– En la segona fase del procés, es dividix l’aula en 2 grups per a extraure de les causes del diagrama vistes en la fase anterior, quatre grans temes que agrupen les idees principals.
– Per a continuar, en la tercera fase, de manera individual voten amb dues “gomets” la temàtica que volen abordar en esta sessió d’AbsentismeLAB i plantejar solucions i millores (imatge 2).
– Finalment, una vegada obtingut el resultat de la votació es treballa en dos grups per a generar la proposta de solució i poder exposar-la per a defensar-la al grup contrari. Esta haurà d’estar ben argumentada perquè l’altre equip jutjarà totes les possibilitats (imatge 3 i 4).

Conclusions del taller pilot realitzat el 15 de desembre  amb la participació de ls centres educativus següents: Col·legi Liceo Corbi,     IES Malilla,     CEIP Malvarrosa,     CEIP Ballester Fandos,  IES El Grao i  CEIP L’Amistat.
Els diferents temes generats  van ser:
– Falta de conscienciació de l’absentisme i necessitat de tindre-la
– Temps de “gràcia” / Temporalització de la intervenció en l’alumnat absentista
– Poca efectivitat en el trasllat d’informació. Necessitat de personal.
– Verificació de criteris per a la justificació de faltes
– Burocràcia
Valoració de la jornada:
– Participació activa i dinàmica dels membres assistents, tant dels centres educatius com dels tècnics de zona.
– S’al·ludix a la necessitat de trobades d’este tipus per a buscar solucions del servici i enfocar-lo sobretot a la prevenció de l’absentisme, compartir experiències i pautes d’actuació enfront de l’absentisme.
– Es considera també que la participació d’estos esdeveniments conste de personal de centres educatius, equips de zona i de l’equip tècnic municipal del PAEM.
Suposa una trobada positiva de reflexió sobre l’educació i les causes de l’absentisme escolar, amb l’objectiu de buscar propostes de millora encaminades a la reducció d’este.