Project Description

POESÍA SINSOMBRERO

Autoría: Carmela Mayor López

Què són les Residències Artístiques?

La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.
Residencias Artísticas
Residencias Artísticas

Descripció

Les “Sinsombrero” és el nom pel qual són conegudes un grup de dones pensadores i artistes espanyoles pertanyents a la generació del 27. Aquest gest, llevar-se el barret, va ser un acte de rebel·lia contra les convencions, un acte simbòlic d’alliberament de les idees i de les inquietuds, especialment en les dones, que van reivindicar el seu paper intel·lectual en la vida cultural que les envoltava.

Poesia “Sinsombrero” és un projecte transdisciplinar que involucra cos, veu, paraula i compromís social. Una iniciativa que naix amb un doble propòsit, d’una banda, el foment des d’edats primerenques de l’emoció poètica; i per un altra, recuperar de l’oblit històric, el nom i la trajectòria de dones artistes que van ser ignorades o minimitzades per una qüestió de gènere. Es tracta d’un esforç per visibilitzar les seues contribucions i retornar-los el lloc que mereixen.

Així doncs, Poesia “Sinsombrero és una original campanya de reivindicació i divulgació de la figura i l’obra de les artistes de la Generació del 27, i és també, una campanya de sensibilització cap a la poesia i el fet artístic, com a potencials motors de canvi i transformació personal i social.

Objectius

  • Contribuir a crear una nova genealogia en femení que repercutisca en la formació i la confiança de les professionals del futur.
  • Interrelacionar d’una manera transversal diferents competències clau de l’educació primària: llegir, comprendre i interpretar, expressar pensaments, idees i emocions.
  • Conéixer i utilitzar el llenguatge en expressions escrites i orals. Desenrotllar la comprensió i millorar les destreses comunicatives. I, per descomptat, la competència artística i social.
  • Desenrotllar la competència social i ciutadana. Promoure el respecte, l’empatia i la comprensió de les diferències.
  • Compartir un aprenentatge de caràcter dinàmic, innovador i col·laboratiu involucrant tant a l’alumnat com al professorat, a la comunitat escolar i a altres centres escolars veïns.

Requisits per a la seua execució

A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, així com l’alumnat participant, emplenaran el qüestionari d’avaluació de qualitat. Aquest qüestionari s’emplena on-line. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cadascun dels programes recollits en la pàgina de web d’educació.

Adreçat a

EP3, EP4

Calendari i horari

– El calendari es pot adaptar al centre escolar segons la coordinació dels cursos que participaran.
– Es pot fixar en la primera reunió amb consens de la junta directiva, l’equip docent i l’equip artístic.
– De dilluns a divendres, en horari de matins.

Aportacions de l’Ajuntament

Equip tècnic necessari per al correcte funcionament del projecte

Informació

e-mail: sccproyectosed@valencia.es

962084283 – 962082146

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.