Project Description
AVESAR-SE A VERSAR
Autoria: Neus Berenguer Revert i Andreu Ferré
Què són les Residències Artístiques?
La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 11 residències artístiques en 11 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 20 hores efectives de treball amb l’alumnat (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.
- Video Residències Artístiques 2024-2025
- Video Residències Artístiques 2023-2024
- Vídeo Acto Clausura Residencias Artísticas 2022-2023
- Video Residencias Artísticas 2022-2023
- Vídeo Residències Artístiques 2021-2022
- Vídeo Residències Artístiques 2019-2020 i 2020-2021
- Vídeo de Residències Artístiques 2018-2019
- Vídeo de Residències Artístiques 2017-2018

Descripció
Des que el món és món, la humanitat ha cantussejat per expressar-se, autoregular-se i vincular-se. Als primers assentaments homínids ja es comunicaven amb sons i crits per transmetre emocions o alertar de perills. Amb el temps, aquests sons es convertiren en paraules, i les paraules, en cant: una expressió espontània, present en activitats quotidianes com bressolar criatures, segar i batre el blat, pastar pa, fer condol o celebrar la vida.
Ens referim a la música popular: tonades amb què els pobles s’han expressats acompanyant generacions en els seus trànsits vitals i desplaçaments —per fam, faena, amor o por. I com qui canta el seu mal espanta, aquestes cançons han estat refugi i pont: reconfortant l’enyor i propiciant vincles amb les comunitats d’acollida; barrejant melodies, llengües i ritmes; acompassant diferències i harmonitzant desavinences.
En aquest projecte dinamitzat per Neus Berenguer (Orxata) i Andreu Ferre (el Diluvi) l’alumnat aprendrà a improvisar versos heptasíl·labs sobre temes d’actualitat, amb melodies mediterrànies reinterpretades des del post-folk contemporani. Amb una metodologia inclusiva i transdisciplinària, treballarem composició, cant coral i sociolingüística. Cada sessió conclourà amb la gravació de les estrofes creades. Com a cloenda, celebrarem un sarau musical obert a tota la comunitat escolar.
Objectius
- Fomentar l’aprenentatge cooperatiu i la mirada apreciativa a la diversitat (sociolingüística, neurodivergent, etc) a través de l’expressió musical.
- Difondre el context i la funció social de la música popular improvisada o “glosa” (en concret, treballarem la nyacra, el garrotin, jota i xúmbala) i el paradigma del post-folk.
- Integrar les habilitats bàsiques de composició i interpretació musical:
lletra, mètrica, melodia, cant, acompanyament instrumental, TICs de codi obert. - Facilitar l’aprenentatge del valencià a través del gaudi.
Adreçat a
Calendari i horari
Per determinar.
Aportacions de l’Ajuntament
Talleristes i recursos didàctics
Observacions
Projecte internivell intensiu per a tot el centre.
ODS relacionats amb el programa







