Project Description

La Paseandera: passejos per València a l’atzar i sense presses

Plaça de l’Ajuntament

Què és la Paseandera ?

La Paseandera és el nom del programa transversal dissenyat especialment per a l’etapa d’Educació Infantil. El programa pretén acostar la ciutat als infants a partir de la visita simbólica a tres espais emblemàtics d’aquesta: la plaça de l’Ajuntament, l’antic llit del riu Túria (hui reconvertit en jardí) i la platja.
L’alumnat, a través d’experiències estructurades, jocs i provocacions, serà guiat pel personatge La Paseandera, creat especialment per a aquest programa educatiu.
Els cinc sentits seran la nostra porta d’entrada a la caracterització dels espais, les seues similituds, les seues diferències i els seus elements destacats.
Observant, olorant, tocant, sentint i agradant; així aprehendrem i incorporarem aquests nous coneixements.

Entenem a la Paseandera com una interpretació del flâneur. Com aqueixa figura literària que passeja la ciutat a l’atzar, coneixent els seus racons sense pressa, experimentant del que l’urbs li ofereix i aprofitant aqueixes experiències per a alimentar la seua creativitat. La posada en marxa dels sentits permetrà generar recorreguts imaginaris, motivant la creativitat dels participants.
La Paseandera es compon actualment de quatre programes, un per cada espai de la ciutat, que es poden seleccionar de manera individual, i un quart, que engloba als tres anteriors.

Esperem que gaudiu del passeig.

Descripció

La Paseandera s’acostarà, en aquest cas, a un destí urbà concret, la plaça de l’Ajuntament. Amb les seues propostes s’evocaran:

  • Les olors de la pólvora després d’una mascletà, dels arbres pròxims o del fum dels cotxes
  • Tocant la rugositat de l’asfalt, l’herba que envolta la font o la suavitat de les voreres.
  • Sentint el baluern de petards, el murmuri de la gent passejant, els cotxes, bicis i patins.
  • Assaborint un suc taronja o bunyols amb xocolate de les Falles (joc simbòlic).
  • Veient els seus colors, les seues llums i la seua intensitat cromàtica, la del sòl i les dels edificis.

Objectius

  • Tindre un primer acostament a espais urbans emblemàtics de la ciutat de València i en concret a un cèntric.
  • Treballar els sentits perquè a través d’ells coneguem el món que ens envolta: veure, olorar, tocar, escoltar i assaborir.
  • Ampliar el vocabulari.
  • Conéixer a través de l’experimentació les sensacions que transmet un espai de la ciutat concret.
  • Guiar en el descobriment de racons pròxims perquè es convertisquen en espais amables i recognoscibles.

Adreçat a

EI0, EI1, EI2, EI3, EI4, EI5
  • Per a EI0 i EI1 ràtio d’alumnat 16 alumnes.
  • Per a EI2 ràtio d’alumnat 20 alumnes.
  • Resta ràtio 25 alumnes. (segón cicle d’Infantil)

Calendari i Horari

  • El programa s’executa al llarg del curs escolar.
  • Cada sessió té una duració d’uns 40-45 minuts amb l’alumnat, més el temps necessari per a la preparació i posterior temps de tancament i recollida.
  • Les sessions seran en el centre educatiu.

Aportacions del Ajuntament

  • Educador/a (La Paseandera).
  • Material

Observacions

  • La realització del programa consisteix en una sessió dedicada a un espai de la ciutat: la plaça de l’Ajuntament.
  • Es desenvolupa dins del centre educatiu.
  • En un mateix dia es poden executar sessions seguides en el mateix centre amb diferents cursos.
  • A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, haurà de completar el qüestionari d’avaluació de qualitat. Aquest qüestionari s’emplena en línia. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cadascun dels programes recollits en la pàgina de web d’educació.

Requisits per a la seua execució

  • En les sessions no podran mesclar-se els cursos: 0-1, 1-2 o 2-3.
  •  La Paseandera necessitarà de temps abans de les sessions per a preparar l’aula/espai i preparar-se ella mateixa (personatge).
  • En un mateix dia es poden executar sessions seguides en el mateix centre amb diferents cursos, i si és així, seran els grups els qui es traslladen d’aula, no la Paseandera amb els seus recursos.
  • Cal que l’aula on es execute l’activitat estiga diàfana.
  • EN EL CAMP DE “OBSERVACIONS” DE LA SOL·LICITUD, EXPOSAR L’HORARI EFECTIU DE POSSIBLE EXECUCIÓ.

Qüestionaris d’avaluació

Qüestionari avaluació docent  https://forms.gle/sV8F12GvfzqFefgLA

Informació

962084283 – 962082146

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.