Project Description
La Paseandera: passejos per València a l’atzar i sense presses
La Platja de la Malva-rosa

Què és la Paseandera?
La Paseandera és el nom del programa transversal dissenyat especialment per a l’etapa d’Educació Infantil. El programa pretén acostar la ciutat als infants a partir de la visita simbólica a tres espais emblemàtics d’aquesta: la plaça de l’Ajuntament, l’antic llit del riu Túria (hui reconvertit en jardí) i la platja.
L’alumnat, a través d’experiències estructurades, jocs i provocacions, serà guiat pel personatge La Paseandera, creat especialment per a aquest programa educatiu.
Els cinc sentits seran la nostra porta d’entrada a la caracterització dels espais, les seues similituds, les seues diferències i els seus elements destacats.
Observant, olorant, tocant, sentint i agradant; així aprehendrem i incorporarem aquests nous coneixements.
Entenem a la Paseandera com una interpretació del flâneur. Com aqueixa figura literària que passeja la ciutat a l’atzar, coneixent els seus racons sense pressa, experimentant del que l’urbs li ofereix i aprofitant aqueixes experiències per a alimentar la seua creativitat. La posada en marxa dels sentits permetrà generar recorreguts imaginaris, motivant la creativitat dels participants.
La Paseandera es compon actualment de quatre programes, un per cada espai de la ciutat, que es poden seleccionar de manera individual, i un quart, que engloba als tres anteriors.
Esperem que gaudiu del passeig.
Descripció
La Paseandera, en aquesta ocasió, “farà una passejada per la platja de València”. Acompanyada dels /de les participants la Paseandera gaudirà de l’aire amb sabor i olor de mar, del sol que calfa el nostre cos, de l’arena que punxa, dels dibuixos efímers que fa sobre l’arena i les ones ho desdibuixen o de com canvien els colors si és un dia ennuvolat.
Amb les propostes del nostre personatge l’alumnat recorrerà:
- Les olors de la mar, del peix i si podem, capturarem l’olor a l’estiu.
- Tocant l’arena, l’aigua, les petxines, la pedra del muret, una palmera i les rajoles del passeig.
- Sentint les ones arribant a la riba, el xipollege de la gent i el murmuri dels jocs. També el silenci i la tranquil·litat de la platja a l’hivern.
- Assaborint una orxata o l’arròs (joc simbòlic).
- Veient els seus colors, les seues llums i la seua intensitat cromàtica.
Objectius
- Tindre un primer acostament a espais urbans emblemàtics de la ciutat de València.
- Treballar els sentits perquè a través d’ells coneguem el món que ens envolta: veure, olorar, tocar, escoltar i assaborir.
- Ampliar el vocabulari.
- Conéixer a través de l’experimentació sensacions que transmet un espai de la ciutat concret.
- Guiar en el descobriment de racons pròxims perquè es convertisquen en espais amables i recognoscibles.
Adreçat a
- Per a EI0 i EI1 ràtio d’alumnat 16 alumnes.
- Per a EI2 ràtio d’alumnat 20 alumnes.
- Resta ràtio 25 alumnes. (segón cicle d’Infantil)
Calendari i Horari
• El programa s’executa al llarg del curs escolar.
• Cada sessió té una duració d’uns 40-45 minuts amb l’alumnat, més el temps necessari per a la preparació i posterior temps de tancament i recollida.
• Les sessions seran en el centre educatiu.
Aportacions de l’Ajuntament
- Educador/a (La Paseandera).
- Material
Observacions
- La realització del programa consisteix en una sessió dedicada a un espai de la ciutat: La Platja de la Malva-rosa.
- Es desenvolupa dins del centre educatiu.
- En un mateix dia es poden executar sessions seguides en el mateix centre amb diferents cursos, i si és així, seran els grups els qui es traslladen d’aula, no la Paseandera amb els seus recursos.
- Cal que l’aula on es execute l’activitat estiga diàfana.
- A la finalització de cada programa la/el docent responsable del grup, haurà de completar el qüestionari d’avaluació de qualitat. Aquest qüestionari s’emplena en línia. Els enllaços per al seu emplenament es troben al final de cadascun dels programes recollits en la pàgina de web d’educació.
Qüestionaris d’avaluació
Qüestionari d’avaluació docent https://forms.gle/NiN61NwQsFYFLtbn8
Requisits per a la seua execució
- En les sessions no podran mesclar-se els cursos: 0-1, 1-2 o 2-3.
- La Paseandera necessitarà de temps abans de les sessions per a preparar l’aula/espai i preparar-se ella mateixa (personatge).
- EN EL CAMP DE “OBSERVACIONS” DE LA SOL·LICITUD, EXPOSAR L’HORARI EFECTIU DE POSSIBLE EXECUCIÓ.
Informació
962084283 – 962082146
ODS relacionats amb el programa





