PAEM (Programa d’Absentisme Escolar Municipal)

No existeix millor lloc per a la socialització d’una persona menor que l’escola, on està  envoltada  dels seus iguals.

Les Administracions Públiques han de garantir el dret a l’educació i contribuir a que les persones joves siguen en el futur independents, proactives  i  responsables.

L’absentisme escolar es manifesta de diferents  formes: retards, faltes a primeres o últimes hores, absències continuades sense justificar correctament…

No detectar i prendre decisions ràpidament, pot repercutir negativament en el ritme d’aprenentatge; la desmotivació per retard escolar, és el primer símptoma d’abandonament.

L’absentisme presenta la seua major incidència en l’E.S.O. però és en la Primària on es pot fer un treball preventiu per a erradicar el problema des dels seus inicis.


PAEM  (Arxius per a descarregar: Programa d’absentisme escolar Municipal,  Protocol d’absentisme Conselleria d’Educació i Guia d’orientacions per a l’aplicació del Protocol)

Pel fet que la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, el 30 de setembre de 2021, va realitzar la Jornada de presentació del Protocol d’actuació davant situacions d’absentisme escolar en els centres educatius sostinguts amb fons públics. el PAEM  es va adequar a l’esmentat Protocol.


Objectius

  • Aconseguir la plena escolarització i la reducció de l’absentisme escolar durant l’educació obligatòria, assegurant el desenvolupament integral i l’adaptació social de les persones joves.
  • Coordinar i promoure el desenvolupament d’actuacions per a la prevenció, intervenció i seguiment dels casos d’absentisme

Nivells de intervenció

FASE I: Actuacions preventives.

FASE II: Intervencions des del centre educatiu i des de l’Ajuntament.

FASE II : Avaluació i millora

ZONES

La ciutat de València es divideix en dues grans àrees  A i B, amb els seus corresponents equips de treball. L’equip professional de cada àrea es distribuirà per zones amb l’objectiu d’aproximar-se a la realitat de cada barri . Com a ubicació física el PAEM utilitzarà els Centres Municipals  de Joventut existents.

Àrea A:

  • Zona 1 (Centre de Joventut Campanar – C/ Vall de la Ballestera 66, CP 46015. Mail: campanar@paemvalencia.es . Tel.: 633836120 – 622955932). 
  • Zona 2 (Centre de Joventut Russafa – C/ Puerto Rico 42, baix CP 46006. Mail: russafa@paemvalencia.es . Tel.: 633277963- 633314736).
  • Zona 3 (Centre de Joventut Patraix – C/ Salabert 13, 4a planta CP 46018. Mail: patraix@paemvalencia.es . Tel.: 633854362 – 619762455).

Àrea B:

  • Zona 4 (Centre de Joventut Orriols – C/ Santiago Russinyol 3ac, CP 46019. Mail: orriols@paemvalencia.es . Tel.: 722248792 – 622955932).
  • Zona 5 (Centre de Joventut Algirós –  C/ Campoamor 91, CP 46022. Mail: algiros@paemvalencia.es . Tel.: 613167908- 633876951).
  • Zona 6 (Centre de Joventut Grau-Port – C/Algemesí 3, CP 46024. Mail: grauport@paemvalencia.es . Tel.: 633838656 – 623270876).

Comunicació / derivació d’alumnat absentista o desescolaritzat al PAEM

Procediment per a comunicar / derivar  alumnat al PAEM, els centres educatius i  entitats socioeducatives

Els centres educatius i les entitats d’àmbit socioeducatiu presentaran per Registre d’entrada en seu electrònica de l’Ajuntament la COMUNICACIÓ AL CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL  de les situacions d’absentisme greu  o crònic  (Video tutorial Derivació al PAEM Seu electrònica).

Per aquest motiu, s’haurà  de contactar amb l’Equip Tècnic de Zona que li correspon en funció de la ubicació del centre educatiu al qual acudeix,  el / la menor absentista  o en el cas de menor desescolaritzat/a, en funció del lloc on viu (Consultar Document 10. Relació d’equips tècnics de zona i correspondència dels centres educatius de la ciutat).

La COMUNICACIÓ  es podrà fer:

  • En Educació Primària una vegada iniciat el curs, a partir de la segona quinzena del mes de setembre fins al 31 de maig.
  • En Educació Secundària Obligatòria, a partir del mes d’octubre fins al 31 de maig.

Una vegada realitzat el contacte amb l’equip tècnic de zona:

I.- Centres educatius

Els centres educatius presentaran la comunicació /sol·licitud, emplenant el formulari  de tràmit. Per a realitzar el tràmit en seu electrònica, és necessària la utilització de signatura electrònica reconeguda basada en un certificat reconegut de càrrec o representació, per la qual cosa és imprescindible disposar:

o

S’haurà d’aportar  la documentació necessària per a la gestió administrativa d’aquest, la qual es compon dels següents documents:

Per a alumnat absentista de centres educatius públics o concertats/conveniats:

  • Document 2. Compromís família- tutoria. Des de la signatura dels acords fins a la presentació de la comunicació al Consell escolar a l’Ajuntament  haurà d’haver passat al menys  un mes, amb la finalitat de donar l’oportunitat a tots els agents intervinents al fet que complisquen els acords signats.
  • Document 4. Fitxa de comunicació d’absentisme escolar.
  • Annex III. Llistat d’absentisme escolar catalogat (Informe mensual l’alumnat del centre que presenta una situació d’absentisme, des de l’inici del curs fins al dia de la presentació de la sol·licitud -L’equip directiu del centre educatiu l’obté d’ITACA-)

Per a alumnat absentista de centres educatius privats o concertats/conveniats:

II.- Entitats socioeducatives

Les Entitats Socioeducatives  presentaran la sol·licitud emplenant el formulari  de tràmit i aportant la documentació necessària per a la gestió administrativa d’aquest, la qual  es compon del següent document:

Per alumnat  desescolaritzat:

ENLLAÇOS A SEU ELECTRÒNICA

Comunicació / derivació d’alumnat  absentista  de primària i secundària al PAEM -Programa d’absentisme escolar municipal- , per a CENTRES EDUCATIUS: Codi de procediment: ED.AB.60

Castelllà: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.60?lang=1

Valencià: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.60?lang=2

Comunicació / derivació d’alumnat  desescolaritzat  de primària i secundària al PAEM -Programa d’absentisme escolar municipal- , per a ENTITATS SOCIOEDUCATIVES: Codi de procediment: ED.AB.50

Castelllà: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.50?lang=1

Valencià: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.50?lang=2


Comunicació taxes d’alumnat absentista al PAEM

Procediment per a comunicar les taxes d’alumnat absentista al PAEM

Casos d’alumnat absentista en Fase II

El centre educatiu remetrà mensualment, de l’1 al 15 de cada mes, a l’ETZ que li corresponga el Document 35.A. Taxes de faltes d’assistència d’alumnat absentista en Fase II, havent d’estar el document segellat i signat.

Casos d’alumnat absentista informats a la Fiscalia de menors

El centre educatiu remetrà, del 17 de juny al 19 de juliol de 2024, inclusivament, el Document 35B. Taxes anuals de faltes d’alumnat absentista per a Fiscalia(es reflectiran els deu mesos del curs escolar), a través de la seu electrònica, al final de cada curs escolar,

Enllaç a seu electrònica:

Remissió anual de taxes de casos d’absentisme escolar d’alumnat de primària i secundària notificats a la Fiscalia provincial de València per part del PAEM . Codi de procediment: ED.AB.70

https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.70


Avaluació i propostes de millora del PAEM

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport  estableix que a l’acabament del curs escolar, l’equip directiu avaluarà la implementació de les actuacions realitzades, l’evolució dels casos d’absentisme escolar i n’incorporarà els resultats a la memòria de final de curs. Aquesta informació, per la seua rellevància, es traslladarà al Consell Escolar Municipal per seu electrònica des del 1 de juny al 19 de juliol de 2024, inclusivament,

L’enllaç per a accedir a la seu és el següent: https://sede.valencia.es/sede/registro/procedimiento/ED.AB.75

Cal omplir el formulari al iniciar el tràmit i afegir el Document 6. «Informe de l’assistènciade l’alumnat al centre educatiu».

Des del PAEM, els convidem a respondre a aquest qüestionari, amb la intenció de recollir informació de primera mà de tots els agents amb els quals  es relaciona el programa. La seua opinió és molt important per a totes les persones que formem l’equip, pel que si desitja fer-nos arribar alguna proposta o suggeriment que ens puga ajudar a continuar millorant, pot reflectir-ho en la part final.

Moltes gràcies, valorem sincerament la seua col·laboració.

Enquesta de valoració del PAEM per a Centres Educatius.


Documents


Model d’actuació davant de situacions on es detecta maltractament infantil


Altres protocols per a la igualtat i la convivència

Les notificacions d’aquest full a la Secció del Menor de l’ajuntament han de realitzar-se a través de Seu Electrònica. Per al seu enviament han de dirigir-se a  la   web municipal i seguir els següents passos:

  1. Pestanya Seu Electrònica
  2. Triar opció Tràmits municipals
  3. Dins de Tràmits, triar opció Matèries
  4. En el desplegable seleccionar: Sol·licituds no Catalogades
  5.  Iniciar Tràmit (requadre en la part dreta)
  6. A la instància es poden incorporar els documents de la notificació.

Full de derivació per possible situació de desprotecció des de l’àmbit   sanitari