Project Description

APROXYM. Educació Mediàtica, Cultura d’Internet i Gènere

Què són les Residències Artístiques?
La Regidoria d’Educació té interés a promoure activitats que involucren a artistes en processos creatius juntament amb col·legis del municipi de València. Per a això, s’implementaran un total de 10 residències artístiques en 10 centres educatius de la ciutat. En cadascuna d’elles el/la creador/a desenvoluparà un projecte artístic personal en cocreació amb l’alumnat d’un grup-classe del centre participant, perquè aquest projecte puga desenvolupar-se, la duració aproximada de cada Residència és de 15 sessions d’hora i mitja cada sessió (els temps i nombre de sessions poden variar en funció de les necessitats del centre educatiu).
Es tractarà de projectes innovadors i arrelats en el territori, que evidencien el caràcter procesual de la creació contemporània i empoderen a l’alumnat i al professorat com a productors/es culturals i no com a “consumidors/es” d’educació o de cultura.
Vídeo Acte Cloenda Residències Artístiques 2022-2023
Video Residències Artístiques 2022-2023
Vídeo Residències Artístiques 2021-2022
Vídeo Residències Artístiques 2019-2020 i 2020-2021
Vídeo de Residències Artístiques 2018-2019
Vídeo de Residències Artístiques 2017-2018

Descripció

Internet ha canviat per sempre la forma que tenim de comunicar-nos i contar històries. La cultura s’ha vist transformada per narracions que canvien constantment de format. En este context, resulta indispensable generar espais d’investigació i aprenentatge que posen el focus a entendre les aplicacions educatives i socials de moltes de les eines tecnològiques que estan emergint. El programa té tres eixos temàtics:

1- Cultura d’Internet: els llenguatges i formes de coneixement sorgides en els últims anys gràcies a l’ús de xarxes socials i plataformes similars.

2- Educació Mediàtica: entesa com la interfície que apliquem per a desconstruir críticament els missatges mediàtics i dotar-nos d’eines que ens permeten elaborar missatges més conscients del context en què s’insereixen.

3- Perspectiva de gènere: ens permet vincular els punts anteriors amb problemàtiques contemporànies relacionades amb els feminismes i les identitats no binàries que travessen la vida de l’alumnat i la societat en general tant dins com fora de l’aula.

En el desenvolupament de la residència explorem al costat de l’estudiantat els referents que converteixen les pràctiques artístic-creatives digitals en un lloc per a la generació de pensament crític i reflexiu, descobrint i practicant la creació de continguts mediàtics que ens allunyen de la figura de consumidor passiu i que ens permeten activar l’esperit crític sobre unes certes qüestions socials, especialment referent al gènere. De la mà de Mar Dols Merle (ZEMOS98) l’estudiantat idearà una proposta pròpia de creació digital que tinga la perspectiva de gènere incorporada d’alguna manera.

Objectius

  • Posar en valor la cultura d’internet com a conjunt de formes d’expressió complexes que mereixen ser estudiades i experimentades a l’aula, generant agència en l’estudiantat en reconéixer la seua posició privilegiada en els coneixements que serveixen com a punt de partida del programa.
  • Aplicar les eines bàsiques d’educació mediàtica en contextos digitals per a promoure un consum més conscient i una generació de continguts crítics, reconeixent el potencial d’algunes plataformes digitals com a eines artístiques i educatives.
  • Fomentar l’ús dels llenguatges i tècniques narratives de les xarxes socials com un altaveu per al pensament crític, els activismes contemporanis i el compromís social amb el nostre entorn.

Adreçat a

BC1, BC2, CFS, ESO3, ESO4

Calendari i horari

  • Durant el curs 2023/2024.
  • Segon i tercer trimestre.
  • Aproximadament 15 sessions d’una hora i mitja cadascuna.
  • L’horari i les dates es concretaran amb l’equip docent del centre educatiu.

Aportacions de l’Ajuntament

Equip tècnic necessari per al correcte funcionament del projecte.

Observacions

  • Serà necessari disposar d’un dispositiu d’ús personal o compartit a través del qual poder accedir a Internet i a plataformes digitals específiques, ex. mòbil, tauleta o ordinador.
  • Connexió a Internet de banda ampla.

Informació

962084283 – 962082146

sccproyectosed@valencia.es

ODS relacionats amb el programa

Logotipo de la Regidoria de Educación.