Project Description
TAROT SUI GENERIS

Descripció
“No em fíe gens dels escorpio!”; “hui coneixaràs la teua ànima bessona al gimnàs, però no vos agradareu”, “fes-me like si vols que et conte com alliberar-te de la presa d’ull”; “mal moment per a negociar una millora laboral, mercuri està retrògrad!”
Des dels albors de la història, la humanitat ha tractat de donar-li sentit a la vida i encomanar-se a la bona fortuna; de l’oracle de Delfos al consultori de la revista Super Pop; dels clamors al voltant d’una foguera, al xiuxiueig vora la llar per curar l’enfit.
En aquest projecte abordarem l’espiritualitat 2.0 amb perspectiva de gènere interseccional. Quins missatges i per quins canals apleguen a la joventut actual? Ho consumeixen a consciència o scrollegen i au? Com els impacta en l’autoimatge i la manera de relacionar-se?
Perquè l’alumnat recupere l’agència del relat, farem un tarot sui generis que facilite la reflexió enjogassada, inclusiva i cooperativa.
Mitjançant dinàmiques col·laboratives d’indagació i reformulació dels discursos i representacions artístiques, el grup anirà generant el seu propi material de referència (mapa de les emocions, colorimetria, tipificacions simbòliques…) que servirà de guia per a l’elaboració de la baralla sui generis i el seu manual d’ús. A la fi d’aquest procés de creació artística, la baralla esdevindrà un artefacte singular per a coproduir relats, i s’emprarà també per a l’avaluació de tancament.
Objectius
- Discernir els estereotips que la joventut consumeix i reprodueix a través del contingut d’espiritualitat 2.0 (apps d’horòscop, lectures de tarot en línia, comunitats digitals de manifestació…).
- Conéixer i comprendre l’origen d’algunes tradicions i pràctiques místiques, la iconografia en la història de l’art, i la funció social contextual.
- Reflexionar sobre la vigència dels arquetipus clàssics en la societat i la seua representació audiovisual.
- Dissenyar i dinamitzar una baralla de TAROT SUI GENERIS que simbolitze rols i situacions en ressonància amb l’imaginari i experiència vital de l’alumnat, en un paradigma que abrace la diversitat de trajectòries i condicions, i que fomente la igualtat.
- Facilitar que el TAROT SUI GENERIS esdevinga una eina col·laborativa de reflexió gojosa i presentista (no predictiva ni determinista).
Adreçat a
Calendari i horari
- 10 hores de taller amb l’alumnat, agrupades en diverses sessions convingudes segons la disponibilitat del centre, en horari lectiu; convenientment, 4 sessions de 2’30 h de duració.
- Període d’execució: abril-juny 2025.
Aportacions de l’Ajuntament
- Personal educador: Neus Berenguer y Teresa Mata.
- Material didàctic i de producció artística.
Observacions
- ESPAI: aula habitual del grup o aula d’art.
- GRUP: màxim 35 alumnes
ASSIGNATURES VINCULABLES ESO: Cultura Clàssica; Digitalització; Educació en Valors Cívics i Ètics; Educació Plàstica, Visual i Audiovisual; Expressió Artística; Filosofia; Geografia i Història, Història de l’Art, Laboratori d’Arts Escèniques; Laboratori de Creació audiovisual; Llengües; TIC.
ASSIGNATURES VINCULABLES BATXILLERAT: Cultura audiovisual; Cultura Clàssica; Dibuix Tècnic; Disseny; E. Plàstica i Audiovisual; Filosofia; Fonaments de l’Art; Història de l’Art; Història de la Filosofia; Història del món contemporani; Literatura Universal; Llengües; Psicologia; Tècniques d’expressió graficoplàstica, TIC; Valors Ètics.
Requisits per a la seua execució
L’aula del centre educatiu haurà de comptar amb:
- pissarra digital amb projector i connexió a internet
- material habitual de classe: fulls, cartolines, llapis de colors, tisores…
- una zona (un racó, un prestatge, un armari) per a guardar el material emprat i autogenerat al llarg de les sessions.
L’equip dinamitzador aportarà el material extra necessari i gestionarà els encàrrecs d’impremta.
Informació
962082146– 962084283
sccproyectosed@valencia.es
ODS relacionats amb el programa







